Ny kampagne mod listeria

I kølvandet på sommerens listeriaudbrud lancerer Fødevarestyrelsen nu en ny kampagne, som skal sætte øget fokus på den farlige listeriabakterie.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Med en ny kampagne vil Fødevarestyrelsen nu undersøge, om virksomhederne har styr på kontrollen af listeria. Kontrolkampagnen er en opfølgning på sommerens listeria-udbrud, som kostede 16 personer livet.

Kampagnen er særligt rettet mod virksomheder, som producerer spiseklart kødpålæg, f.eks. rullepølse og harmburgerryg. Der er blandt andet blevet udarbejdet en vejledning om vurdering af fødevarers holdbarhed og en fotoserie om kritiske punkter i forhold til rengøring og listeria.

Listeriabakterien er kun farlig for mennesker, som i forvejen er svækkede fx. af sygodm. Du kan læse mere om listeria her.


Nyhedsoverblik