Læs mere:
Læs miljøredegørelsen fra Trafikstyrelsen her:
Kbh-Ringsted projektet
Stort set alle politikerne på Christiansborg er enige. Når jernbanenettet fra København til Ringsted skal udvides, så skal det ske ved at bygge en ny linie over Køge.
I går offentliggjorde Trafikstyrelsen den længe ventede miljøredegørelse for projektet. Den fastslog, at løsningen over Køge har alle fordele, bortset fra én. Den er mere end tre gange så dyr, som hvis man bygger et femte spor mellem Hvidovre og Høje Taastrup.
Den nye jernbane vil give 11-13 flere passagertog ud af København hver time. Den nye linie over Køge vil kunne stå færdig i 2018. Det skriver Politiken.
Se trafikstyrelsens opgørelse over forskellene herunder:
5. spor Nybygning
Kapacitetsforøgelse i antal passagertog pr. time ud af København
4-5
11-13
Kapacitetsforøgelse i antal godstog pr. time
2-3
3
Kapacitetsforøgelse i antal passagertog pr. time øst for Ringsted
-
7-9
Antal km nyt spor
20
120
Pris mia. kr. inkl. reserve
2,9
10,0
Intern rente i pct.
3,3
6,2
Nettonutidsværdi i mia. kr.
- 1,2
2,5
Rejsetidsforlængelse under
anlægsarbejdet i mio. timer i alt
7,1
1,6
Arealbehov i hektar
9
290
Ekspropriation af ejendomme (boliger og erhverv)
9
52
Erstatning af kolonihaver/huse
13
142
Antal støjbelastede boliger
2.850
750
Støjskærme i km, nye og flyttede
7,1
4,7
Årlig reduktion af CO2 i tons (minimum)
650
10.200
Anlægsperiode i år
5
5
Åbningsår
2020
2018
Opgravet jord i m3
219.000
3.303.000
Jord til bortskaffelse i m3
123.000
233.000
Armeringsstål, forbrug i tons
7.200
65.000
Ballastskærver, forbrug i m3
61.000
327.000
Betonsveller, forbrug i antal
30.500
214.400
Grus, forbrug i m3
57.000
358.000