Ny jernbane skal gå over Køge

Politisk flertal for en Køge-løsning.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Læs mere:

Læs miljøredegørelsen fra Trafikstyrelsen her:
Kbh-Ringsted projektet

Stort set alle politikerne på Christiansborg er enige. Når jernbanenettet fra København til Ringsted skal udvides, så skal det ske ved at bygge en ny linie over Køge.

I går offentliggjorde Trafikstyrelsen den længe ventede miljøredegørelse for projektet. Den fastslog, at løsningen over Køge har alle fordele, bortset fra én. Den er mere end tre gange så dyr, som hvis man bygger et femte spor mellem Hvidovre og Høje Taastrup.

Den nye jernbane vil give 11-13 flere passagertog ud af København hver time. Den nye linie over Køge vil kunne stå færdig i 2018. Det skriver Politiken.

Se trafikstyrelsens opgørelse over forskellene herunder:
5. spor                                      Nybygning

Kapacitetsforøgelse i antal passagertog pr. time ud af København

4-5

11-13

Kapacitetsforøgelse i antal godstog pr. time

2-3

3

Kapacitetsforøgelse i antal passagertog pr. time øst for Ringsted

-

7-9

Antal km nyt spor

20

120

Pris mia. kr. inkl. reserve

2,9

10,0

Intern rente i pct.

3,3

6,2

Nettonutidsværdi i mia. kr.

- 1,2

2,5

Rejsetidsforlængelse under

anlægsarbejdet i mio. timer i alt

7,1

1,6

Arealbehov i hektar

9

290

Ekspropriation af ejendomme (boliger og erhverv)

9

52

Erstatning af kolonihaver/huse

13

142

Antal støjbelastede boliger

2.850

750

Støjskærme i km, nye og flyttede

7,1

4,7

Årlig reduktion af CO2 i tons (minimum)

650

10.200

Anlægsperiode i år

5

5

Åbningsår

2020

2018

Opgravet jord i m3

219.000

3.303.000

Jord til bortskaffelse i m3

123.000

233.000

Armeringsstål, forbrug i tons

7.200

65.000

Ballastskærver, forbrug i m3

61.000

327.000

Betonsveller, forbrug i antal

30.500

214.400

Grus, forbrug i m3

57.000

358.000


Nyhedsoverblik