Ny aftale: Danskere skal betale dåsepant ved grænsehandel

Fremover skal danskere betale pant i Tyskland, men man kan ikke få alle penge retur, når man afleverer dåserne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det kon godt være, at man i fremtiden skal overveje en ekstra gang, om det er værd at hoppe på Rødby-Puttgarden færgen for at hente billige øl og sodavand i Tyskland.

Danske forbrugere skal nemlig til at betale pant for de dåseøl og dåsesodavand, de køber i Tyskland. Det står klart, efter at regeringen, SF og Enhedslisten onsdag blev enige om at stemme for en pantaftale, som miljøminister Kirsten Brosbøl (S) har forhandlet med den tyske delstat Slesvig-Holsten.

Hvad indholdet i aftalen er, står til gengæld ikke helt klart. Miljøministeriet har ikke ville fremlægge detaljerne i aftalen.

19 øres forskel

Det er dog givet, at det fremover bliver dyrere at købe dåseøl i Tyskland. Man kan nemlig ikke få hele beløbet tilbage, når man afleverer dåserne i Danmark:

- Der er en momsforskel, fordi vi i Danmark ikke kan opkræve moms i Tyskland. Det præcise beløb er 19 øre, siger skatteminister Benny Engelbrecht (S).

Miljøminister Kirsten Brosbøl (S) kalder aftalen en 'miljøaftale'.

- Det her er en gevinst for danskerne, for miljøet og for arbejdspladser i Danmark, siger hun.

- Det betyder, at man ikke kan købe dåser i Tyskland uden at betale pant, og at man samtidig vil kunne aflevere dåserne tæt på, hvor man bor, siger ministeren til den fremmødte presse i ministeriet.

Pantfri import belaster miljøet

Hun kalder importen af pantfri dåser fra Tyskland 'et meget stort miljøproblem, fordi tusindvis af dåser ligger og flyder i den danske natur'.

Men aftalen vil gøre det dyrere for danskere at købe øl i Tyskland. Både Venstre og De Konservative kritiserer aftalen skarpt, fordi det bliver dyrere at være dansk forbruger. Men med Enhedslistens og SF's stemmer har regeringen sikret sig sit flertal, og dermed er det ifølge miljøministeren nu en formsag at få aftalen beseglet med tyskerne.

Aftalen vil dog ikke kunne indføres pant på dåserne i morgen. Regeringen regner med, at den nødvendige udbygning af det dansk retursystem vil kunne være på plads i 2018.

Ingen frygt for shoppeture længere mod syd

Det kommer ikke til at betyde en geografisk forskubbelse i grænsehandlen, at den pantaftale, som regeringen har forhandlet hjem, kun omfatter Slesvig-Holsten og ikke nabodelstaten Mecklenburg-Vorpommern.

Det forudser miljøminister Kirsten Brosbøl (S) over for Ritzau.

- Vi har ikke noget forventning om, at det her kommer til at betyde at grænsehandlen flytter til Mecklenburg-Vorpommern.

- Der er 200 kilometer dertil fra den dansk-tyske-grænse, så det ville rationelt set ikke give nogen mening at køre den lange vej, påpeger hun.

Der er dog andre veje til Tyskland end over land, og grænsehandlere, som kører via Lolland-Falster, kan således sejle både til Puttgarten i Slesvig-Holsten og til Rostock i Mecklenburg-Vorpommern.

- Det er i Slesvig-Holsten, at 95 procent af grænsehandlen finder sted. Så er der fire-fem procent i Mecklenburg-Vorpommern, og jeg havde da gerne set, at de havde været med i aftalen, men vi synes det var vigtigt at få den indgået nu, siger Kirsten Brosbøl.

Hun fortæller, at hun har været i dialog med delstaten, men at den ikke har ønsket at være med i aftalen. Skulle grænsehandlen mod ministerens forventning flytte sig mod øst, tror hun, at Mecklenburg-Vorpommern vil komme under pres.

/ritzau/


Nyhedsoverblik