Nu skal vi have tog til tiden

Nye signaler over det ganske land skal få togdriften til at køre på skinner. Togene skal køre til tiden.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

      
Hvor bliver det af - toget? Nu vil Banedanmark gøre sit til, at passagererne får tog til tiden. Og det sker ved en udskiftning af togsignalerne i Danmark.

Samlet skal der bruges over 18 milliarder kroner til at gøre den danske togdrift mere præcis. Og det er til udstyr både inde i togene og udenfor på banelegemet.

Der skal nye signaler op på både de lange strækninger og på S-togbanerne. De nye signaler betyder, at omkring fire ud af fem forsinkelser, der skyldes signalfejl, forsvinder.

Regner man på forsinkelserne alene på fjernbanen, betyder det, at togpassagererne om 10 år i 2022 cirka sparer 790.000 timers forsinkelser i forhold til i dag.

Det bliver det fransk-britiske konsortium Thales-BBR, der skal stå for at levere nye signaler i Jylland, mens franske Alstom leverer signalerne til Sjælland, Fyn og Lolland-Falster.

Og falder én af leverandørerne fra, er det aftalt, at den anden tager over, oplyser Banedanmark. Signalerne løber op i den nette sum af 5,8 milliarder kroner.

I forbindelse med, at de nye signaler sættes op, vurderer leverandørerne, at der bliver skabt omkring 100 arbejdspladser i Danmark.
Hele udskiftningen af signaler, der bliver delt op i etaper, vil medføre færre forsinkede tog, en højere hastighed og en kortere rejsetid for passagererne.

- Samtidig baner det vejen for en elektrificering af jernbanen, der har høj prioritet de kommende år, siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i en kommentar til, at de nye leverandører blev præsenteret tirsdag.

Siemens blev sidste år udpeget til at lave signalerne på S-togsbanen i og omkring København.

/ritzau/


Nyhedsoverblik