Måske tunnel under Femern Bælt

Femern-direktør anbefaler at den faste forbindelse mellem Tyskland og Danmark bliver en tunnel snarere end en skråstagsbro

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De dage, hvor den kommende Femern¬forbindelse med naturlig selvfølge bliver omtalt som en skråstagsbro, er talte. Det står klart, efter Rambølls og Femern Bælts ledende tunnelingeniører nu melder ud, at deres projektering af en sænketunnel om halvandet års tid vil vise, at en tunnel er at foretrække frem for en bro, skriver Nyhedsmagasinet Ingeniøren.

- Jeg tror oprigtigt på, at en tunnelløsning er bedre end en bro, siger Femern Bælts projektdirektør for tunnelløsningen, Steen Lykke.

Tunnelen klarer sig ifølge ham bedst, når man sammenligner f.eks. anlægspris,  trafiksikkerhed, havmiljø og driftsomkostninger.

Tidligere analyser tilbage i 1999 har ellers vist, at  prisen for en skråstagsbro omregnet til dagens kroner ville blive 33 milliarder kroner, mens anlægsprisen for en tunnel  ville løbe op i godt 38 milliarder kroner.

Men de beregninger er Steen Lykke sikker på, at han kan ændre i en tunnelløsnings favør.

- Sænketunnelen på Øresund viste, at man kan spare mange penge og tid ved at bygge en fabrik, der producerede tunnelelementer på industriel facon, frem for som normalt i tørdokker tre til fire stykker ad gangen, siger han til Nyhedsmagasinet Ingeniøren.


Nyhedsoverblik