Mænd i 50'erne trodser statistik og kører stadig galt på motorcyklen

Sidste år kom rekordfå til skade i trafikkerne. Der er dog ikke sket det samme fald i motorcykelulykker.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Fredag aften mistede to mænd uafhængigt af hinanden livet i en motorcykelulykke i henholdsvis Holbæk og på Bogø mellem Sjælland og Falster.

Og det er især de helt unge og midaldrende mænd, der kommer galt afsted, når de kører rundt på deres motorcykler.

Det viser tal fra Vejdirektoratet lørdag. Antallet af danskere, der kommer til skade i trafikken, var sidste år det laveste i de 80 år, der er ført statistik på området. Men antallet af motorcykelulykker har ikke fulgt udviklingen.

- Fart og chancebetonet kørsel hænger for mange sammen med motorcykellivet, siger Marianne Foldberg Steffensen, leder af Vejdirektoratets trafiksikkerhedsafdeling.

Alene fredag blev to mænd dræbt i motorcykelulykker. 19 motorcyklister mistede sidste år livet, mens 235 kom til skade. Politiet vurderer, at 20 procent af ulykkerne skyldes for høj fart.

Husk sikkerhedsudstyr og pangfarvet

Ud over at sænke farten skal motorcyklisterne være opmærksomme på, at bilisterne kan have svært ved at se dem, siger Marianne Foldberg Steffensen.

 De fik måske kørekortet, da de var omkring 21. Nu har de fået friværdi og råd til en motorcykel. Men de har ikke kørt motorcykel i lang tid, og de får ikke øvet sig, inden de kommer ud trafikken, siger Marianne Foldberg Steffensen

- Man kan nemt blive gemt bag for eksempel et vejtræ. Selv om det ikke er smart, skal man huske sikkerhedsudstyr. Og det er en rigtig god idé, hvis det er pangfarvet, siger hun.

Råder alle til at tage en tur på øvebanen

Særlig mænd 20'erne og 50'erne kører galt på motorcykel. Det er ingen hemmelighed, at unge mænd ofte kommer galt af sted i trafikken. Derfor bider Marianne Foldberg Steffensen mærke i, at også de midaldrende mænd kører galt på motorcykel.

- De fik måske kørekortet, da de var omkring 21. Nu har de fået friværdi og råd til en motorcykel. Men de har ikke kørt motorcykel i lang tid, og de får ikke øvet sig, inden de kommer ud trafikken, siger hun.

Selv om man er en rutineret bilist, er man ikke automatisk en dygtig motorcyklist, advarer hun.

- Det er nogle helt andre manøvre, man skal kunne som motorcyklist, når man for eksempel kører skarpe kurver på landevejene, siger hun.

Vejdirektoratet råder alle motorcyklister til at tage en tur på øvebanen, når de finder motorcyklen frem til sommer.

/ritzau/


Nyhedsoverblik