For lidt viden om vrede i trafikken

Man kender hverken omfanget af danskerens raseri i trafikken, eller hvorfor det udløser chikane-kørsel. Der er ingen dansk forskning i vej-raseri.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Historier om chikanekørsel og vej-vrede dukker jævnligt op i medierne, især når de udløser dødsfald eller vold. Men reelt kender man hverken omfang eller årsager til, at vi chikanerer hinanden i trafikken. Det skriver Frederiksborg Amts Avis og Dagbladet fredag.

Det får nu lederen af færdselspolitiet i Midt- og Vestsjælland, Peter Stryhn, til at efterlyse en kampagne omkring danskernes trafikadfærd, og forskerne står parat til at afdække problemet.

- Vi vil gerne forske i trafik-raseri. Emnet dukker op mange gange efterhånden, og hver gang må vi desværre nøjes med at henvise til udenlandske undersøgelser. Langt de fleste tilfælde bliver ikke registreret, fordi det heldigvis ikke altid fører til ulykker. Men det giver utryghed blandt trafikanterne, og man kan frygte, at den stigende trængsel på vejene vil gøre vej-raseriet mere udbredt, siger psykolog Mette Møller, forsker på DTU Transport.

At der er en tendens til mere aggressivitet i trafikken, kan Jarl Ahlers Mortensen, chef for Vejcenter Hovedstaden, tale med om.

- Vores vejarbejdere og såmænd også brovagter møder en stigende forråelse i omgangstonen blandt trafikanterne. Det kan være folk, der smider ting efter vejarbejderne, mens de kører forbi, eller brovagten i Frederikssund, der får fingeren, når bilisterne kører over broen, fordi broklappen har været oppe for lystsejlere. Vi er blevet mindre tålmodige i trafikken. Vi har travlt, sætter os selv i centrum og vil bare frem, og så er alle andre til for at genere os, hvilket kan udløse irrationelle reaktioner ifølge Frederiksborg Amts Avis og Dagbladet.

Hovedstadens Vejcenterråd, der udover Vejdirektoratet også omfatter kommunerne, skal mødes den 6. februar.

- Vi skal  ikke specielt tale om vej-raseri, men om trafikant-adfærd i bredere forstand. Men når der ligefrem kommer dødsulykker som den for nylig, så er det klart, at man må tage det med i overvejelserne, siger Jarl Ahlers Mortensen.

Sven Krarup, formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, erkender, at man ikke kender omfanget af ulykker forårsaget af vej-raseri.

- Mit gæt er, at vi kender til de alvorlige tilfælde, der fører til dødsulykker. Men vi har ikke en selvstændig kategori til disse ulykker, som vi har med alkoholulykker og for høj fart, siger han.

 

 


Nyhedsoverblik