Inde i lastbilskabinen kan chaufføren sidde svalt og køligt med sin aircondition, selv om temperaturerne i mange dage har været over 25 grader. Men udenfor er det en anden snak.
Det varme vejr er medvirkende til, at rigtig mange lastbildæk springer. Bo Nielsen fra Euromaster i Slagelse forklarer:
- Det er lidt en kombination. Typisk er det, fordi chaufførerne ikke kontrollerer deres dæktryk. Og når du kører med for lavt dæktryk, bliver dækkene varmere. Og når vejbanen også er varm, og lufttemperaturen er så varm, som den er i øjeblikket, så springer dækkene noget nemmere.
Tjek dæktrykket
Han opfordrer til, at chaufførerne tjekker deres dæktryk flere gange dagligt for at undgå dækspringninger i varmen.
Og når vejbanen også er varm, og lufttemperaturen er så varm, som den er i øjeblikket, så springer dækkene noget nemmere
- Hvis du har været ude at køre, kan du have ramt en kantsten eller have ramt noget på vejen. Og hvis en lastbil får noget mellem hjulene, kan det sidde og gnide så dækkene ødelægger hinanden, siger Bo Nielsen.
På værkstedet i Slagelse har de fået mere at lave på grund af de høje temperaturer.
- Vi kan godt mærke, der er lidt ekstra at lave, når det er så varmt, som det er. For det slider hårdere på dækkene, siger Bo Nielsen.