Krisen får os til at droppe motorcyklen

Motorcyklen er noget af det første der ofres, når krisen banker på hos danskerne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Vind i ansigtet, infernalsk lyd og læder på kroppen. Sommertid betyder også motorcykeltid. Men der bliver længere og længere mellem de tohjulede køretøjer på de danske veje.

 Ifølge Danmarks Statistik blev der i 2012 indregistreret 1.711 motorcykler. Det er over 80 procent færre, end der blev indregistreret i 2007 - nemlig 9.777. Det skriver metroxpress.

 - Der er blevet længere fra drøm til virkelighed, siger forbrugerøkonom hos Nordea Ann Lehmann Erichsen og henviser til, at vi i mellemtiden er blevet ramt af finanskrisen.

- Motorcyklen er en form for legetøj. Bilen er jo meget mere fleksibel, når vi skal transportere os rundt. Når det er opgangstider, har vi råd og plads til at have legetøj stående i carporten. Det har vi i mindre grad, når vi har lav vækst. Det er et spørgsmål om prioritering, siger hun til metroxpress.

 Og at salget er svundet, er især noget, der har kunnet mærkes hos Motorcykel Forhandler Foreningen,  MFF. 

 Flere forhandlere har brændt nallerne, og en del har set sig nødsaget til at dreje nøglen om. 

 - Det var et helt urealistisk højt antal motorcykler, der blev solgt lige før krisen,« siger John Tange, formand for MFF, til metroxpress.

 - Det er nok et mere realistisk og naturligt niveau, salget ligger på nu. Måske lidt for lavt i forhold til det, vi gerne ville have, men mere naturligt end i 2007.

 Det er ikke kun rockernes favoritkøretøj, der bliver solgt færre af. Også knallertsalget har været faldende - dog i mindre grad. 


Nyhedsoverblik