Kommuner sjofler nye sejler-regler

Selv om Folketinget har besluttet at skærpe reglerne for sejlads med elever efter Præstø-ulykken - er det de færreste kommuner der overholder reglerne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Et enigt folketing vedtog sidste år skærpede regler for sejlads i småbåde efter den tragiske ulykke på Præstø Fjord, hvor en lærer omkom og syv elever pådrog sig hjerneskader, da de kæntrede i iskoldt vand. Men loven er kun i stærkt begrænset omfang blevet efterlevet.

Det skriver Politiken lørdag.

Loven strammede både sikkerhedsreglerne og kravene til ansvarsforsikring. Men stort set ingen har tegnet en forsikring, som lever op til lovkravene, der trådte i kraft 1. april.

- Alle har overset den lov. Kommuner, regioner, staten, virksomheder og institutioner er simpelthen uopmærksomme på, at de skal tegne en, siger Lars Steen Nielsen, administrerende direktør i forsikringsmæglerselskabet Contea, til avisen.

Det kom bag på os
 

Kommunerne er særligt interessante, fordi f.eks. folkeskoler, ungdomsskoler og andre kommunale institutioner ofte tager børn og unge med på sejlture i kanoer, kajakker, gummibåde eller robåde. I Kommunernes Landsforening erkender juridisk chef Karsten Thystrup blankt, at "det kom bag på os", da Politiken spurgte til efterlevelsen af den nye lov.

- Nu er vi blevet opmærksomme på det her og vil sørge for, at kommunerne bliver gjort opmærksomme på, hvad der er gældende ret, siger han til Politiken.

Konkret betyder loven, at hver passager skal være forsikret for 3,4 millioner kroner - et langt højere potentielt erstatningsbeløb end eksisterende ansvarsforsikringer opererer med og mere end Præstø-ofrene formentlig vil få tilkendt.


Nyhedsoverblik