Når en kommune fratager en borger retten til sygedagpenge sker det ikke altid i overensstemmelse med loven.
Hver tredje afgørelse er forkert
Det konkluderer Beskæftigelsesankenævnet i Statsforvaltningen Sjælland, som har undersøgt 57 sager fra Guldborgsund, Kalundborg, Lejre, Ringsted, Slagelse og Sorø kommuner.
Sagerne vedrører allesammen §21 i sygedagpengeloven, som handler om bortfald af retten til sygedagpenge.
I hver tredje sag var kommunens afgørelse ikke korrekt. Det skriver ankenævnet i en pressemeddelelse.
Mangelfuld sagsbehandling
- I 21 pct. af sagerne mangler der så afgørende oplysninger eller flere og/eller væsentlige oplysninger, at sagerne ville blive ændret eller hjemvist, hvis det havde været klagesager.
- I 12 pct. af sagerne, vil afgørelserne blive ændret eller hjemvist af andre årsager end mangelfuldt oplysningsgrundlag. Det kan for eksempel være på grund af, at kommunen ikke har sikret sig, at betingelserne for bortfald af sygedagpenge er opfyldt. Det kan også skyldes, at kommunen ikke har givet den sygemeldte skriftlig orientering om konsekvenserne af ikke at medvirke ved kommunens opfølgning , at den sygemeldte afviser at lade sig indlægge eller modtage nødvendig lægebehandling, eller afviser at deltage i optræning for at genvinde arbejdsevnen.
- I 67 pct. af sagerne mangler der enten ingen oplysninger, mangler enkelte mindre væsentlige oplysninger eller mangler flere og/eller væsentlige oplysninger, som ikke i sig selv fører til, at afgørelserne vil blive ændret eller hjemvist.
Alle kommuner kaldes til møde
Beskæftigelsesankenævnet afholder nu et møde, hvor samtlige 17 kommuner i regionen er inviteret, og hvor de skal drøfte resultatet af undersøgelsen.
Ankenævnet anbefaler blandt andet, at kommunerne bliver bedre til at vejlede borgeren og fortælle skriftligt, klart og utvetydigt om konsekvenserne ved den sygemeldtes manglende medvirken.
Du kan læse hele praksisundersøgelsen på Statsforvaltning Sjællands hjemmeside: