Kommuner gemmer sig bag hemmeligt nummer

Mange kommuner anvender skjult nummer, når de skal i kontakt med deres borgere, viser en rundspørge.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Forestil dig, at telefonen ringer. I displayet står der "ukendt nummer". Vil du så løfte røret og besvare opkaldet?

Mange svarer nej til det spørgsmål. Det kunne jo være en telefonsælger eller et trick-opkald. Alligevel bruger kommunerne i stigende grad hemmeligt nummer, når de ringer til borgerne.

En rundspørge til en lang række kommuner bekræfter, at det ikke er ualmindeligt, at i hvert fald nogle af kommunens numre ringer anonymt ud af huset.

Det skriver DR Sjælland. 

Ifølge telegiganten TDC bruger stadig flere kommuner skjult nummer i stedet for at henvise til hovednummeret.

- Man vil undgå "kolde opkald", hvor borgerne ringer tilbage til en hovedomstilling, der ikke ved, hvorfor borgerne er blevet ringet op og af hvem, siger pressechef Ib Konrad Jensen fra TDC.

En anden forklaring kan være, at kommunen vil undgå, at en borger ringer tilbage til en medarbejder i socialforvaltningen og forstyrrer et vigtigt møde eller chikanerer medarbejderen, fordi borgeren er utilfreds med en afgørelse.

Flere kommuner kan dog godt finde ud af differentiere opkaldene. I Sorø bliver det betegnet som "en fejl", hvis borgeren ikke kan se, at det er kommunen, der ringer.

Her er det den enkelte afdeling, der afgør, hvilket nummer der skal vises. For eksempel viser byggesagsafdelingens medarbejdere et fælles nummer. Miljøafdelingens mere specialiserede medarbejdere viser den enkelte medarbejders direkte nummer, når de ringer ud.


Nyhedsoverblik