Kampen mod trafikulykker skal kæmpes lokalt

Ny rapport bryder ulykkesstatistik ned på de enkelte politikredse i håb om at spotte lokale trafikproblemer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Sidste år døde 178 mennesker i trafikken i Danmark, mens mere end 3000 andre kom til skade.

Det er heldigvis færre end tidligere, men alligevel en del flere end de maksimalt 120 trafikdræbte, Færdselssikkerhedskommissionen stiler mod i 2020.

Derfor bryder Vejdirektoratet i en ny rapport nu sidste års trafikulykker ned til hver enkelt af landets 12 politikredse, så kommunerne får et bedre billede af, hvor og hvordan deres lokale ulykker opstår.

- Tanken er at lave et arbejdsredskab, så kommunerne og politikredsene får nemmere ved at sætte målrettet ind over for de udfordringer, der er i deres område, siger lederen af trafiksikkerhedsafdelingen i Vejdirektoratet, Marianne Foldberg Steffensen.

Cyklister kommer ofte til skade

Dykker man ned i rapporten, står det hurtigt klart, at store dele af Jylland har en overrepræsentation af helt unge bilister i ulykkesstatistikkerne, mens det i de større byer - især København - oftere er cyklister, der kommer til skade.

Og det er sådanne regionale forskelle, kommunerne skal være opmærksomme på, når de skal vælge mellem rumleriller og rundkørsler eller cykelstier og sikkerhedskampagner, siger Marianne Foldberg Steffensen:

- I Nordjylland er der eksempelvis også langt flere spritulykker end på landsplan.

- Så nordjyderne har et indsatsområde, som ikke er lige så relevant i København, hvor spritulykker ligger langt under gennemsnittet.

De farligste veje ligger i Nordjylland

100 af de 178 trafikdræbte sidste år omkom på de jyske veje, selv om jyderne kun udgør knap 45 procent af befolkningen.

De farligste veje i landet ligger i Nordjylland og Midt- og Vestjylland, hvor i alt 48 personer sidste år blev dræbt, og 425 kom alvorligt til skade.

Opgørelsen viser imidlertid, at der rundt om i landet er stor forskel på, hvordan ofrene befordrede sig i trafikken.

Trafikofre

Sydsjælland og Lolland Falster
  • Bil: 47 procent
  • Cykel: 20 procent
  • MC/Knallert: 19 procent
  • Fodgænger: 10 procent
     
Midt- og Vestsjælland
  • Bil: 43 procent
  • Cykel: 19 procent
  • MC/Knallert: 23 procent
  • Fodgænger: 9 procent

 


Nyhedsoverblik