Det skal ikke være let at få bygget den nye Storstrømsbro, der skal stå færdig for biler i 2022 og for togtrafik i 2023. Ét selskab er allerede blevet skrevet ned til en symbolsk placering i det italienske konsortium, der skal bygge broen, og nu er det andet af de tre selskaber kommet i økonomiske vanskeligheder.
Vi er meget kede af at stå i den her situation. Jeg havde aldrig forestillet mig at stå i denne situation med to af samarbejdspartnerne.
Det er firmaet GLF, som i øjeblikket arbejder på at få styr på sin bankgaranti, og derfor for nuværende ikke er en aktuel del af byggeriet i Danmark. Det skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.
- Det er beklageligt, at GLF i øjeblikket ikke er i stand til at stille med de økonomiske garantier, men vi ved, at GLF arbejder på sagen, oplyser Itinera til TV ØST torsdag.
Tre er blevet til én
Itinera har derfor været nødt til at overtage stort set samtlige ejerandele i selskabet, hvor både Condotte og nu også GLF pt. ejer hver en symbolsk andel på 0,01 procent.
- Vi regner med, at GLF’s bankgarantier er på plads i løbet af nogle uger. Hvis det mod forventning ikke skulle ske, så kan Itinera godt løfte opgaven alene. Da det er Itinera som stiller de økonomiske garantier, er det også Itinera, som bestemmer over projektet og står på mål for det, oplyser Itinera gennem sin talsmand.
- Itinera er ikke - hverken teknisk eller økonomisk - afhængig af Condotte eller GLF for at bygge broen.
Hvis Itinera kan klare opgaven selv, hvorfor var det så i sin tid nødvendigt at alliere sig med Condotte og GLF?
- Når det er store projekter, ønsker bygherren, i dette tilfælde Vejdirektoratet, at det er konsortier, der byder ind på opgaven. Det sikrer, at projektet kan gennemføres, selvom en part kommer i vanskeligheder og må træde ud, siger talsmanden.
Entreprenørvirksomheden er bare én del af Itinera, som også tjener penge på at drive betalingsmotorveje i Italien og Brasilien.
Kontrakten skal beskytte os
Vejdirektoratet oplyser til Licitationen - Byggeriets Dagblad, at ændringen i konsortiesammensætningen ikke får den store betydning, da det ifølge bygherren ikke påvirker projektforløbet.
Og medlem af Transportudvalget for Socialdemokraterne, Magnus Heunicke, sætter nu sin lid til den kontrakt, der er lavet med konsortiet.
- Der er efterhånden ikke noget, der kan overraske i det her forløb. Men det er præcis nu, at kontraktens robusthed skal træde i kraft, og derfor er det meget godt, at vi har lavet en kontrakt med store økonomiske krav til de parter, vi skrev under med, siger politikeren.
Der er i kontrakten stillet store økonomiske garantier fra moderselskabet bag konsortiet, og derfor mener Magnus Heunicke ikke, GLF's problemer får konsekvenser for de danske skatteborgere.
- GLF kæmper for at komme igennem det her, for de ved, at hvis ikke de gør, så er der et kæmpe økonomisk tab for moderselskabet bag, og det ønsker de jo ikke, siger Magnus Heunicke.
Silvio Fascio, direktør for Itineras europæiske division, er også ved at være træt af de problemer, konsortiet er rendt ind i.
- Vi er meget kede af at stå i den her situation. Jeg havde aldrig forestillet mig at stå i denne situation med to af samarbejdspartnerne, siger han gennem Itineras talsmand til TV ØST.