Intet tv til morgenkaffen

To af landets store tv-kæder holdt søndag ekstraordinært åben på grund af det nye tv-signal. På få timer var der 30 kunder med sort skærm i Expert i Næstved.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Godmorgen. Men uden billede og lyd.  Søndag morgen var nogle danskeres tv lige så sort som morgenkaffen.

-       Der var sort skærm. Der var ikke noget billede, siger Marianne Frederiksen, der bor i Næstved.

Natten mellem lørdag og søndag skiftede tv-signalet til digitalt - og det voldte problemer for flere borgere. Derfor holdt alle landets Fona og Expert-butikker ekstraordinært åbent ipå trods af de tomme gågader.

-       Vi har indtil videre her til middag haft cirka 30 kunder med sort skærm, siger Henrik Jensen. Han er den daglige leder af Expert i Næstved.

En af kunderne, der søndag skyndte sig ind til tv-butikken i gågaden i Næstved, var Marianne Frederiksen. Hendes fladskærmsfjernsyn var det nyeste nye, da hun købte det for nogle år siden. Det kostede 30.000 kroner.

-       Det er ærgerligt, at det bare skal skrottes. Men det ser desværre sådan ud, hvis man ikke køber en boks eller finder en antenneforening, siger Marianne Frederiksen.

Også i Fona i Slagelse var der mange kunder, der gerne ville se fjernsyn igen.

-       Så det der fremtidssikrede fjernsyn, jeg købte for otte måneder siden, det er ikke til en skid? lød spørgsmålet fra en bekymret fjernsynsejer til en ekspedient.

Marianne Frederiksen føler ikke, at det er rimeligt, at hun nu ikke længere kan se fjernsyn.

-       Det irriterer mig lidt, at man hele tiden skal have pengepungen op, siger Marianne Frederiksen.

Butiksejeren i Expert i Næstved er glad for de ekstra solgte fjernsyn i forbindelse med udskiftningen af tv-signalet. Men på trods af det ekstra salg, så håber han ikke, at der kommer en udskiftning igen lige foreløbigt.

-       Vi vil gerne sælge kunderne gode fjernsyn, som de kan bruge i ti år, siger Henrik Jensen.

Men kunden i butikken mener dog, at man lige så godt kan vænne sig til de ekstra udgifter.

-       Det her er bare fremtiden, hvor vi hele tiden får nye udgifter i takt med de nye teknologiske udviklinger, siger Marianne Frederiksen.

Hun vil nu overveje, hvad hun skal gøre med sit sorte fjernsyn.


Nyhedsoverblik