IC4-togene holder stadig i garage

De probleminficerede tog er ikke kommet nærmere normal drift, viser DSB's interne data.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er fortsat en sjældenhed, når de danske togpassagerer kan stige om bord i et IC4-tog.

De skandaleombruste tog er efter flere års forsinkelse kommet til landet med så mange fejl, at de ikke kan bruges i normal togdrift. Og trods massiv indsats har DSB ikke været i stand til at gøre togene køreklar, skriver Ingeniøren.

Fagbladet er kommet i besiddelse af driftsdata, som viser, at DSB dagligt kun har fire IC4-togsæt på skinnerne i den sammenkoblede form, som er afgørende for, at togene kan bruges som Intercity-tog mellem landsdelene.

Kan togsættene ikke kobles sammen, kan de ikke udføre den tiltænkte opgave, hvor de skal køre samlet fra København og siden skilles for at køre mod forskellige destinationer i Jylland.

- Hvis alle destinationer i provinsen skulle betjenes fra København med enkelte togsæt, ville der ikke være plads på skinnerne til de mange togsæt. Og hvis et IC4-tog bestående af to togsæt skal fortsætte hele vejen til alle destinationer i provinsen, ville der ikke være togsæt nok, forklarer trafikforsker Per Homann Jespersen fra RUC.

DSB har tidligere lovet, at antallet af sammenkoblede IC4-togsæt på skinnerne ville stige i løbet af i år, men ifølge Ingeniørens oplysninger har togselskabet nu opgivet planerne om en større forøgelse af antallet af afgange med sammenkoblede IC4-tog i løbet af efteråret.

Selskabet vil ikke kommentere Ingeniørens oplysninger, men en kilde tæt på IC4-programmet oplyser til fagbladet, at problemet er togenes kørecomputere. De bliver simpelthen upålidelige, når togsættene kobles sammen.

Om kort tid modtager Transportministeriet en redegørelse af, hvorvidt det er muligt at gøre IC4-togene køreklar, og hvordan DSB's materielsituation vil se ud, hvis IC4-togene ikke bliver klar.

Samtidig undersøger DSB de juridiske muligheder for at afbryde kontrakten med den italienske leverandør af IC4-togene, Ansaldobreda.

/ritzau/


Nyhedsoverblik