Håndslag på bedre internet og mobildækning i togene

Indenfor de næste to til tre år skal der være så god internet- og mobildækning i togene, at passagererne kan passe deres job, mens de er på farten.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der skal være bedre internet- og mobildækning i togene. Lige nu er det ikke sjældent, at samtalen i mobiltelefonen eller forsøget på at komme på nettet må opgives, mens man er på farten, men det skal der laves om på, skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.

Banedanmark, DSB, Arriva og teleoperatørerne har udarbejdet et såkaldt 'Letter of intent' med henblik på, at passagererne inden for de næste to-tre år skal have god mobildækning, inklusive en WiFi-løsning på hele statens jernbanenet. Dermed kan toget bruges som funktionsdygtig arbejdsplads.

Det bliver dermed i de kommende år langt nemmere at passe jobbet fra et togsæde.

100 millioner kroner reserveret

Den nye analyse, som Banedanmark har lavet sammen med DSB, Erhvervsstyrelsen og internationale rådgivere, viser, at internetdækningen i dag er utilstrækkelig. Der er huller i dækningen, og signalet har svært ved at trænge igennem togets overflade, og det har hverken kunnet betale sig for teleoperatørerne at forbedre dækningen langs banen eller at støtte op om Wi-Fi i togene.

Analysen er oprindeligt igangsat som følge af regeringens Togfondsaftale af 14. januar 2014, hvoraf det fremgår, at passagererne blandt andet skal kunne anvende toget som en funktionsdygtig arbejdsplads. Og forligskredsen har også reserveret 100 millioner kroner til at udbygge og opgradere masteinfrastrukturen.

Teknisk kompliceret

Analysen giver et samlet bud på en løsning, som tele- og togoperatørerne nu støtter op om, og som betyder, at togene skal have såkaldte repeatere, som forstærker internetsignalet i togene, at der skal være Wi-Fi, både på stationer og i tog, samt at der skal ske en udbygning og opgradering af Banedanmarks masteinfrastruktur, som teleoperatørerne skal forsyne med et bedre signal. 

Men det vil tage nogle år at nå målet. Det skyldes blandt andet, at der er tale om et teknisk kompliceret område, og at det tager tid at etablere de fysiske opgraderinger, udbygninger og installationer langs banen og i togene for at sikre dækning og kapacitet, samt at der gennemføres udbud af Wi-Fi med videre. Transportminister Magnus Heunicke (S) er dog fortrøstningsfuld.

- Det er et stort skridt frem, at ikke blot forligskredsen, men også teleselskaberne, DSB og Arriva bakker op om, at vi skal have et velfungerende internet i togene, og at de har sat en frist, vi kan holde dem op på. Godt internet er nemlig en forudsætning for, at toget kan bruges som arbejdsplads, og at det for alvor er konkurrencedygtigt i forhold til transport med fly og biler. Men jeg er – ligesom alle andre togpassagerer – utålmodig. Vi skal have det til at fungere så hurtigt, det overhovedet er muligt, siger han.


Nyhedsoverblik