Gode råd til vinterkørslen

Vinterferien står for døren, og når bilen skal på langfart er der tale om en langt større belastning end den, som danske biler normalt bliver udsat for.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den kommende vinterferie betyder, at mange familier pakker ski og vanter og drager mod bjergene. Men skal turen tilbagelægges i bilen, er der flere ting som det er vigtigt at være opmærksom på.

Bilen skal køre mange timer i høj fart, der kan være bjergkørsel og måske hård frost og snevejr. Derfor er det vigtigt, at bilen er klar til strabadserne.

Her er samlet en række råd   fra FDM, Falck og Forbrugerstyrelsen.

[video:flv:090203_vinter.flv]

Olie. Der må hverken være for meget eller for lidt. Olien må ikke være for gammel, og en tynd olie er bedst til det kolde vejr.

Sprinklervæske: Det sprinklervæske der sælges i Danmark kan ofte kun gå ned til 10 eller 12 minusgrader. Det er rigeligt til den danske vinter, men går ferien til Alperne eller de norske fjelde, skal sprinklervæsken være mere frostsikker. Køb det eventuelt når i er kommet frem til bestemmelseslandet.

Bremsevæske: Bremsevæsken bliver brugt meget i bjergkørsel. Sørg for at der er frisk bremsevæske på bilen.

Batteri: Frostvejr aflader hurtigere bilens batterier. Det er en god idé at lade bilens batteri op inden I tager afsted. Er det et meget gammelt batteri, er det bedst at skifte det til et nyt.

Vinduesviskere: Vinduesviskerne kommer på hårdt arbejde i vintervejret. Hvad enten det er sne, regn eller skidt fra vejen, der skal viskes væk, er nye vinduesviskere at foretrække. Gamle vinduesviskere bliver stive og hårde, og det giver striber på ruden eller områder med dårligt udsyn. Derfor er nye vinduesviskere en god investering inden skiferien.

Vinterdæk: I snevejr er vinterdæk et must. Nogle lande har indført lovkrav om vinterdæk i vinterhalvåret.

Snekæder: Største delen af turen køres ofte på store motorveje, hvor sneen ikke får lov at ligge ret længe. Men det sidste stykke til skisportsstederne er der af og til sne og isglatte veje. Sørg derfor for at have snekæder med og prøv dem af hjemme fra, så du ved, hvordan de skal spændes på. Læg dem tilgængeligt, så I ikke skal have al bagagen ud for at få fat i dem. Vær opmærksom på at det i nogle lande er et lovkrav.

Frostsikring af lås og lister: I hård frost kan bilens lås og gummilisterne langs dørene fryse fast. Køb noget låsevæske og listespray og smør lås og lister inden afgang fra Danmark. Så er I på den sikre side.

Hav udstyret i orden, til hvis uheldet er ude – Sørg for at have varme tæpper og varmt tøj med, for en bil med motorproblemer bliver hurtigt kold. Husk også refleksveste og en advarselstrekant. Og endelig er en lille sneskovl også en god idé.

Planlæg ruten – Når vinteren rusker, og turen går gennem fjelde og bjerge kan en rute, der på kortet er overkommelig, blive lang. Turen fra Oslo til Bergen er f.eks cirka 500 kilometer, men på grund af hastighedsbegrænsninger og vejrforhold vil den tage mellem otte og ti timer.

Forbered jer på fjeld- og bjergkørsel – Vejrforholdene kan lynhurtigt ændre sig fra tørre veje i lavlandet til snestorm i fjeld eller bjerg. Det kan betyde lukkede veje eller kolonnekørsel, der kan give ventetid og kræver ekstra stor opmærksomhed.

 


Nyhedsoverblik