Forslag: Befordringsfradrag skal skæres

Befordringsfradraget skal være mindre, hvis det står til miljøorganisationen Vedvarende-Energi, der mener, at det belaster miljøet, at pendlerne kører længere for at komme til og fra job.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det belaster miljøet, at pendlere kører længere end tidligere, og derfor vil det være en god ide at se på, om befordringsfradraget skal sænkes. Det mener miljøorganisationen Vedvarende-Energi, skriver Jyllands-Posten.

Pendlerne kører i gennemsnit 14 procent længere end for syv år siden, og andelen, der har mere end 30 kilometer på job, er steget med hele 25 procent.

Region Sjælland er den region med flest pendlere, og det kan altså ramme her, hvis organisationen får opbakning til deres forslag.

- Der bør ske en langt kraftigere omstilling på transportområdet mod mere vedvarende energi. Og her bør man se på befordringsfradraget. Det er et af de fradrag, der vender den tunge ende nedad, fordi det er folk med de højeste indkomster, der har mest fordel af befordringsfradraget. Der er overvægt af folk omkring København, specielt fra Nordsjælland, så der er ikke noget socialt argument for dette fradrag, siger Gunnar Boye Olsen, civilingeniør og politisk koordinator hos Vedvarende-Energi.

Mens Enhedslisten mener, ideen er god, er Venstre imod den og arbejder i stedet på et lovforslag, der vil gøre det mere attraktivt for pendlere at køre over Storebæltsbroen.


Nyhedsoverblik