Folk i større provinsbyer lader cyklen stå

Det er blevet mindre populært at tage cyklen, hvis man bor i større byer på Midtsjælland, Vestsjælland og i Østjylland.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Borgerne i en lang række større provinsbyer cykler mindre og mindre.

Knap 15 procent af alle transportture i Danmark sker på cykel, men nye tal fra DTU Transport viser ifølge Politiken, at andelen er faldet med 0,17 procentpoint hvert år fra 2006 til 2013.

Det er især kommuner på Vestsjælland og i Østjylland, der trækker andelen ned, skriver Politiken.

Langt til arbejde

- Hovedårsagen er efter alt at dømme, at danskerne bor stadig længere væk fra deres arbejde, siger Thomas Sick, seniorforsker på DTU Transport, til Politiken.

De fleste landkommuner holder skansen, mens cykelandelen falder mest i kommuner, der ligger i kanten af de store byregioner. Dvs. blandt andet Ringsted, Sorø, Holbæk, Svendborg, Middelfart, Hedensted, Randers og Viborg Kommuner samt de tre store byer og trekantsområdet.

Politiken har tidligere beskrevet, at der omvendt cykles mere og mere i hovedstaden, Aarhus og Odense.

Regeringen vil have flere cyklister
Seniorrforsker Thomas Sick fra DTU er en af oplægsholderne på konferencen 'Tag cyklen alvorligt', som bliver afholdt på Christiansborg i dag, onsdag.

Her vil fagfolk give input til regeringens kommende cykelstrategi, der skal bremse de tohjuledes nedtur.

- Det er mellemstore provinsbyer, der har mistet en del arbejdspladser og anden aktivitet, og som derfor har skiftet karakter, så de nu er en slags annekser og bosætningsområder for de store byregioner i nærheden, forklarer Thomas Sick til Politiken.

Cykelparkering ved togstationer

Trængselskommissionen har foreslået investeringer på op mod 300 millioner kroner i udbygning af cykelparkering ved togstationer,.

Samtidig fremhæver Produktivitetskommissionen investeringer i cyklisme blandt de mest rentable for samfundet, fordi de både gavner sundhed, miljø og trængsel.

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) siger til Politiken, at »det er klart ambitionen at forlænge cykelpuljen med forligspartierne«.


Nyhedsoverblik