Farligere biler på vejene

Liberalisering af bileftersyn har ført til dårligere syn af de danske biler. Transportministeriet og Færdselsstyrelsen skal stramme op, konkluderer ny rapport.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der er flere farlige biler på de danske veje, for synshallerne er ikke gode nok til at syne bilerne. Det er en af konklusionerne i en ny rapport fra Rigsrevisionen. Tal fra Færdselsstyrelsen, der kontrollerer kvalitet på nysynede biler via kontroleftersyn, viser, at 41 procent af kontroleftersynene ikke lever op til styrelsens standarder, mens den andel var steget til 47 procent i 2008. Af de 47 procent var en tredjedel af fejlene af "væsentlig karakter".

Altså potentielt farlige biler, der er blevet godkendt til at køre på de danske veje. Rapporten har undersøgt om liberaliseringen af bilsyn i Danmark er godt nok, efter Statens Bilinspektion overgav opgaven til private firmaer i januar 2005. Og Rigsrevisionen langer både ud efter Færdselsstyrelsen og Transportministeriet. Rigsrevisionen skriver, at "Færdselsstyrelsens tilsyn bør forbedres", og at Transportministeriet ikke kan dokumentere, at kvaliteten af et bilsyn er høj, selvom "området har en markant betydning for færdsels- og retssikkerheden". Den hårde kritik får nu Socialdemokraterne til at kræve en revision af loven.

- Det er en pinlig sag for regeringen, at statsrevisorerne er så kritiske. Det må få konsekvenser i Transportministeriet, og vi må hurtigst muligt have sat en revision af loven på dagsordenen. Det handler om sikre biler og menneskeliv, ikke bare tal og statistik - det kan ikke vente, siger Benny Engelbrecht, der er Socialdemokraternes forbrugerordfører.

Også prisniveauet får et hak i tuden af Rigsrevisionen. Det er uigennemsigtigt, og stik mod forventningerne til liberaliseringen betaler halvdelen af bilejerne i dag mere for at eftersyn end før liberaliseringen lyder kritikken. Rigsrevision kritiserer også, at under otte procent af kontrolbesøgene er målrettet mod de såkaldte risikobetonede virksomheder. Det eneste punkt, der får positive ord med på vejen, er, at det er blevet nemmere at få bilen synet, fordi der er kommet flere synshaller.  Trods den massive kritik, mener transportminister Lars Barfoed (K), at privatiseringen af bilsynet har været en succes.

- Jeg mener grundlæggende, at liberaliseringen af bilsynet har været en kæmpe succes. Men rapporten viser, at kontrollen skal være endnu bedre, og at vi skal være bedre til at fange de brodne kar i branchen, siger Lars Barfoed til Ritzau.

  /ritzau/

 


Nyhedsoverblik