Færre fartdjævle på Sjælland

De sjællandske billister har lettet foden fra speederen. Det viser tal fra Vejdirektoratet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Billisterne kørte i gennemsnit 79, 8 km/t på Sjælland og de øvrige danske øer sidste år på landevejen.

Det viser tal fra Vejdirektoratet. De viser også, at speedometeret lige så langsomt bevæger sig nedad hos den gennemsnitlige bilist både på motorveje, landeveje og i byerne.

Det skriver DAGBLADET Køge.

Det står i skarp kontrast til antallet af bilister, som kører så stærkt, at de får et klip i kørekortet. Over 77.000 klip uddelte politiet sidste år, og det er det største antal siden 2007.

Men det er der en god forklaring på, mener Rådet for Sikker Trafik, der glæder sig over udviklingen.

- Færdselspolitiet kontrollerer langt mere nu end tidligere. Så fanger man i sagens natur flere, end man gjorde før. Men samtidig ved vi, at selve andelen af bilister, politiet snupper for at køre for stærkt, falder. Det er meget positivt, siger dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik, Jesper Sølund.

Bilejernes interesseorganisation tidligere givet udtryk efterlyst videnskabelige målinger og dokumentation for, at de høje straffe som klip i kørekortet har nogen effekt. Hos FDM tvivler man nemlig på, at truslen om klip har en effekt. Men Jesper Sølund er uenig.

 - Faldet i den gennemsnitlige fart viser, at der er klare og stærke indikationer på, at klip i kørekortet har og fortsat spiller en vigtig rolle for bilisternes hastighedsadfærd og påvirkning af ulykkesudviklingen, siger han til DAGBLADET Køge.

Frygt for at miste kørekortet

Hos Færdselspolitiet i Midt- og Vestsjælland, har man ingen holdning til, hvorvidt klip i kortet gør en forskel eller ej. Man har heller ingen holdning til, hvorvidt det er en god idé.

Men chef for kredsens færdselsafdeling, Peter Stryhns erfaring er, at udsigten til at miste kørekortet har en effekt for en del bilister.

Men samtidig er der også en gruppe, som ifølge Stryhn er uden for pædagogisk rækkevidde. Det er typisk dem, der ender med at få klip i kortet eller ender i ulykkesstatistikkerne

 - Det er en gruppe, som selv ved, hvad der er bedst, og de lytter ikke, når vi er ude og lave forebyggende arbejde. Det er desværre også dem, vi nogle gange ender med at skulle samle op ude på vejene efter en ulykke, siger han.


Nyhedsoverblik