Erhvervslivet efter brokollaps: Tag jer sammen

Politikerne må tale sammen igen, så pengene til at bygge en ny Storstrømsbro kan findes. Det vil være ødelæggende hvis broen kommer til at mangle.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Storstrømsbroen er alt, alt for vigtig til at skulle udsætte for et politisk sammenbrud i forhandlingerne. Derfor må politikerne prøve igen.

Sådan siger branchedirektør Michael Svane, fra DI Transport, efter netop forhandlingerne om en ny Storstrømsbro brød sammen torsdag.

- Uenigheden betyder, at nødvendige beslutninger forsinkes og udskydes. Vi skal have parterne tilbage til forhandlingsbordet, siger han.

Der kan investeres 30 milliarder kroner ekstra i infrastruktur indtil 2020, hvis de offentlige udgifter prioriteres rigtigt, vurderer DI.

- Sorteper ender hos erhvervslivet, som er dybt afhængige af mobilitet og infrastruktur.

- Forbedring af infrastrukturen er øverst på virksomhedernes ønskeseddel, og der er behov for en plan for investeringer i infrastruktur, siger Michael Svane.

Planen skal ifølge ham både rumme udbygning af vejnettet og den øvrige trafikale infrastruktur.

En ny kombineret vej- og dobbeltsporet jernbanebro over Storstrømmen vest for den eksisterende Storstrømsbro kommer til at koste små fire milliarder kroner. Og det er inklusiv en cykel- og gangsti.

Byggeriet skal efter planen begynde i 2018 og ventes at vare cirka fire år. Broen ventes at stå klar til brug senest i slutningen af 2021.

Hastigheden for tog på den ny Storstrømsbro vil være op til 200 kilometer i timen mod 100 på den eksisterende bro. Hastigheden for biler vil være 80 kilometer i timen.

/ritzau/


Nyhedsoverblik