El-biler belaster klimaet mere end traditionelle biler

En el-bil, der bruges i et af Europas største forsøg med el-biler, viser sig i en FDM-test at bruge mere CO2 end en almindelig bil.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

 

Det bliver kaldt Europas største forsøg med el-biler: De næste to år skal 2400 danske familier - af dem 400 i vores region - prøvekøre de nyeste el-biler på markedet.

Men netop som forsøget er sat i gang kan TV2 ØST ved hjælp af FDM's kørselstest afslører, at de el-biler der bliver brugt i forsøget er mere skadelige for klimaet end tilsvarende benzin- og dieselbiler.

Firmaet ChoosEV, der står bag det landsdækkende elbilsforsøg, skriver på deres hjemmeside, at el-bilerne har en rækkevidde på 150 kilometer på en ladning strøm. FDM's praktiske test viser, at elbilerne kun kører mellem 60-70 kilometer per ladning.

Hvis du vil du gøre noget godt for klimaet skal du altså holde dig fra de nyeste el-biler som f.eks. Citroën C-Zero og i stedet købe end af de traditionelle brændstofbiler, som kører længst literen.

Forsøgsfamilie skuffet

En af de familier, der har sagt ja til at deltage i det store elbilsforsøg, er skuffet over elbilen:

- Hvis den bruger mere CO2 end en almindelig bil, så kan du jo ikke kalde den klimavenlig, siger Michael Gleerup fra Faxe, der skal være testpilot på elbilen i tre måneder.

FDMs test viser større CO2-udslip

FDM's test viser, at en elbil som Citroën C-Zero udleder 115 gram CO2per kilometer, mens f.eks. en Polo 1,2 Bluemotion fra Folkevogn kun udleder 103 gram CO2 per kilometer.

- I vores test har vi undersøgt energiforbruget hos elbilerne. Hvis vi regner det om til CO2, så kan vi se, at hvis man lader dem med danskproduceret strøm, så giver det et større CO2-udslip, end hvis man kører i de bedste benzin- eller dieselbiler, der findes på markedet.

FDM har i deres udregninger taget højde for, at en del af den danske strøm, der kommer fra vindmøller er CO2-neutral. Men selv når den CO2-netrale strøm er regnet med, så belaster el-bilerne klimaet mere end moderne brændstofbesparende biler.

ChoosEV mener testresultat skyldes frostvejr

Hos ChoosEV anerkender de, at de 150 kilometer på en ladning er optimistiske. Men mener, at FDM's test giver en for ringe rækkevidde for el-bilerne, blandt andet fordi testkørslen fandt sted i februar, hvor det var frostvejr.

- FDM kørte med varmeapparatet tændt, og det trækker en del på batteriet. Det også om at man skal vænne sig til teknologien. For med den rette kørsel kan du komme noget længere det resultat FDM fik i deres test, også selvom det er frostvejr, siger administrerende direktør i ChoosEV Henrik Isaksen.

TV2 ØST fik en prøvetur i bilen sammen med testpilot Michael Gleerup fra Faxe. Varmeapparatet var slukket, og efter en tur med både by og motorvejskørsel bad bilen efter 88 kilometer om at blive ladet op.

Du kan læse mere om el-bilstesten i FDM's medlemsblad Motor, der udkommer i morgen.

 


Nyhedsoverblik