Ekstra fartkontrol ved skoler og på landeveje i denne uge

I uge 33 er der ekstra hastighedskontroller over hele landet. I den sydlige del af regionen er det skole- og landeveje, der er i fokus.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I uge 33 gennemføres en fælleseuropæisk hastighedskontrol, og i den sydlige del af Region Sjælland vil der være fokus på landevejene.

- Det foregår primært på landevejene, men man kan også møde en på skolevejen, fortæller Flemming Hartmann fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

René Christensen
Læs også
Ulykke på landevej kostede ung mand livet - nu kræver politiker handling
René Christensen
Læs også
Ulykke på landevej kostede ung mand livet - nu kræver politiker handling

De fælleseuropæiske hastighedskontroller afholdes et par gange om året, og det er de lokale politikredse, der beslutter, hvordan den skal gennemføres i deres område.

På Sydsjælland, Lolland og Falster indgår færdselskontrollen som en del af den daglige patruljering, fortæller Flemming Hartmann. Og så vil der blive stillet fotovogne op på skiftende steder langs landevejene i politikredsen, siger han. 

Over hele landet

Rigspolitiet oplyser, at der landet over især køres for stærkt på landevejene. Ifølge Vejdirektoratets hastighedsbarometer kører flere end halvdelen af trafikanterne over den tilladte grænse på disse veje, og det er også der, de fleste alvorlige ulykker sker.

OM INDSATSEN MOD DE HØJE HASTIGHEDER:

  • Ved 80 kilometer i timen kører du cirka 22 meter, inden du begynder at reagerer, og efter cirka 64 meter holder du stille. Kører du 95 kilometer i timen, bruger du yderligere 19 meter på at holde stille ved maksimal bremsning af køretøjet.
  • Hvis to bilister kolliderer med 80 kilometer i timen, vil ulykken i 30 procent af tilfældene have dødelig udgang. Risikoen fordobles til 60 procent ved en hastighed på 90 kilometer i timen.
  • Hvis en bilist rammer en fodgænger med 80 kilometer i timen, vil ulykken være fatal i 60 procent af tilfældene. Risikoen stiger til 80 procent ved 90 kilometer i timen.
  • De fleste dødsulykker i trafikken sker på landeveje og motortrafikveje, hvor modkørende og krydsende trafik samt bløde trafikanter skaber de meget risikable forhold. 62 procent af dødsulykkerne på disse veje sker med en hastighedsoverskridelse på mindre end 20 kilometer i timen.
  • Nedsættelse af gennemsnitshastigheden på de danske veje er en del af Rigspolitiets operative strategi frem mod 2020.

- Hvert år bliver politiet kaldt ud til trafikulykker, der kunne have været undgået, hvis trafikanterne havde overholdt fartgrænserne. Trafikulykker, der i nogle tilfælde får en tragisk udgang og i andre tilfælde mærkes de implicerede for livet. Derfor er hastighed et meget vigtigt indsatsområde, og vi prioriterer fartkontrol på vejene for at redde liv og skabe tryghed for dem, der færdes i trafikken, fortæller politiassistent Christian Berthelsen fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter i en pressemeddelelse.

Ulykke Nyk. F
Læs også
Alvorligt uheld på Falster - 25-årig mister livet
Ulykke Nyk. F
Læs også
Alvorligt uheld på Falster - 25-årig mister livet

- Vi registrerer hver eneste dag for mange bilister, der kører alt for hurtigt, og der er en klar sammenhæng mellem farten på vejene og antallet af dræbte og tilskadekomne. Selv en lille hastighedsoverskridelse har stor betydning for bremselængden, siger han.

Landet over gennemfører fra mandag den 12. august til søndag den 18. august 2019 en målrettet indsats mod hastighedsovertrædelser.


Nyhedsoverblik