DSB venter mange flere passagerer

DSB venter dobbelt så mange passagerer de næste 20 år, fordi der investeres massivt i jernbanen, siger DSB's adm. direktør, Søren Eriksen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

DSB er "overordentligt tilfredse" med regeringens trafikplan. Med massive investeringer er det realistisk at fordoble passagertallet de næste 20 år. Det siger DSB's adm. direktør, Søren Eriksen.

- Planen er et markant løft til jernbanen. Jeg forventer, at planen vil kunne give toget en mærkbar stigning i markedsandel i forhold til bilen, siger han.

Søren Eriksen peger på en ny fjernbane København-Ringsted, dobbeltspor mellem Lejre og Vipperød, massive investeringer i signalsystemet samt timeplanen om højst en times rejsetid med tog mellem de store byer København-Odense, Odense-Århus og Århus-Aalborg.

DSB har fået markant flere passagerer efter Storebæltsbroen, Øresundsbroen og den københavnske ringbane. Hvis DSB fordobler togtrafikken med tidligere bilister, sparer atmosfæren en halv million ton CO2, påpeger han.

DSB glæder sig over én milliard kroner ekstra til bedre parkering ved togstationerne for biler og cykler.

- Med denne saltvandsindsprøjtning kan vi oprette mindst 10.000 nye p-pladser til biler og et tilsvarende antal nye overdækkede parkeringspladser til cykler ved de stationer, hvor behovet er størst, siger Søren Eriksen.

Han peger på større bil-parkeringsanlæg i Roskilde, Ringsted, Hillerød, Hundige og Nyborg. Bedre cykelparkering er særlig påkrævet ved Københavns Hovedbanegård, Nørreport Station, Århus Banegård og Hellerup Station.

/ritzau/


Nyhedsoverblik