DSB sender flere IC4-tog på skinnerne

Det skandaleramte IC4-tog får comeback på strækningen mellem København og Aarhus. Det vil gå godt, forsikrer chef.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I morgen træder DSB's nye køreplan i kraft, og i den forbindelse skrues der op for brugen af de berømte og berygtede IC4-tog.

 Konkret kommer IC4 i brug i forbindelse med et nyt lyntogsprodukt, som kører på hverdage med to afgange tidligt om morgenen fra Aarhus og to afgange om eftermiddagen fra København.

Desuden kommer togene til at varetage en større del af trafikken på de jyske regionalstrækninger, hvor de siden i sommer har været i drift.
 - Når vi indsætter dem, så er det, fordi vi er forvisset om, at det vil gå godt, forsikrer Tony Bispeskov, trafikinformationschef hos DSB.
- Vi kan ikke garantere, at der ikke sker nedbrud, ligesom vi heller ikke kan for alle de andre togtyper. Og vi går i sagens natur hverken på kompromis med sikkerheden eller togets performance, tilføjer han.

Stor ustabilitet
Togene, som har udviklet sig til en skandalehistorie på grund af massive forsinkelser og produktionsfejl, kommer for først gang i over et år til at køre mellem landets to største byer.

IC4 viste stor ustabilitet, da man i første omgang satte dem ind i togtrafikken i 2008. I 2011 endte man med at tage togene ud af drift efter problemer med bremserne.
Siden genindsættelsen i juli har toget kun kørt med passagerer på strækningerne mellem Aarhus og henholdsvis Esbjerg og Aalborg.

Tony Bispeskov forventer, at IC4 kan levere på lige fod med DSB's øvrige tog. Han mener derfor, at passagererne bør have de samme forventninger til IC4's præcision, som man har til alle andre tog.

Mellem Aarhus og Aalborg erstatter IC3 og IC4 de gamle MR-tog, som det seneste år har kørt på strækningen. Det betyder, at togturen mellem de jyske storbyer bliver op mod en halv time kortere.

Passagererne mellem Esbjerg og Aarhus må affinde sig med langsomme tog, da IC4 her kun delvist kan erstatte de gamle tog.

      /ritzau/

 


Nyhedsoverblik