Dødsulykkerne sker på landevejene

Det er især på landevejene vi kører for stærkt og mister livet i trafikulykker, viser ny statistik fra Vejdirektoratet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er især rundt på landevejene bilisterne træder lidt for hårdt på speederen og kører for stærkt. Og det er især farten på landevejen, der dræber, viser en ny statistik fra Vejdirektoratet.

De har netop offentliggjort Årsrapport om dødsulykker 2012 og her viser tallene, at langt de fleste dødsulykker i trafikken skete på landet og med høj hastighed. Næsten halvdelen af førerne i alle dødsulykker kørte over hastighedsgrænsen, og især førerne af motorcykler og varebiler havde en tung speederfod: tre ud af fire kørte for hurtigt.

Rapporten viser også, at en tredjedel af dødsulykkerne i 2012 kunne have været undgået, hvis trafikanterne havde overholdt hastighedsgrænsen eller kørt med en hastighed, der var afpasset forholdene.

-       Vejdirektoratets Dødsulykkesstatistik er en påmindelse til trafikanterne om nødvendigheden af at overholde hastighedsgrænsen og køre efter forholdene. Selv en ganske beskeden overskridelse af fartgrænserne kan have voldsomme konsekvenser, hvis man bliver involveret i et uheld, fortæller transportminister Magnus Heunicke (S).

Oversete cyklister
Når det kommer til dræbte cyklister i trafikken er uopmærksomme bilister den store udfordring. Ifølge statistikken havde manglende opmærksomhed i perioden 2010-2012 nemlig afgørende betydning i fire ud af fem ulykker med dræbte cyklister

Den hyppigste ulykkessituation med dræbte cyklister var ulykker, hvor cyklisterne blev overset og påkørt bagfra af en modpart, eksempelvis på grund af blænding eller fordi cyklisten ikke havde lys på cyklen.

167 personer mistede livet i trafikken i 2012. Det var dog det laveste antal siden man begyndte at registrere trafikulykker i 1930.


Nyhedsoverblik