Dinglende lygter bliver forbudt

Fra 1. november bliver det bl.a. forbudt at køre med løst hængende lygter. Læs om de nye regler her.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Mange cyklister kører rundt med små såkaldte "knap-lygter", der er forkert monteret og hænger i en elastik, så de lyser ned i jorden. Det bliver nu forbudt.

Skal lyse 300 meter
Fremover skal cykellygter lyse henholdsvist lige frem og lige bagud og være tydeligt synlige på minimum 300 meters afstand. De nye krav skal gøre cyklisterne mere synlige og fjerne dårlige cykellygter fra markedet.

De nye regler skal øge cyklisternes sikkerhed, lyder det fra Trafikstyrelsen og Rådet for Sikker Trafik:

- Når man har en cykellygte, der lyser ned i jorden eller en lygte, der lyser meget svagt, så er det svært for bilisterne at se cyklisten. Dermed øges risikoen for, at man bliver kørt ned. Desuden giver dårlige lygter cyklisten en falsk tryghed. Det vil sige, at man tror, at bilisterne kan se én, men det kan de ikke, siger Pernille Ehlers, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.

Bedre batterier
Reglerne betyder også, at der bliver stillet nye krav til producenter og forhandlere af cykellygter. Fremover skal alle nye cykellygter med batterier kunne opfylde kravet til lysstyrken i mindst fem timer fra de tages i brug.

Den regel er indført, da der er eksempler på cykellygter, der mister en stor del af deres lysstyrke meget kort tid efter, de er taget i brug. Nogle af lygterne allerede efter 20-30 minutter.


700 kr. i bøde

Hvis man fremover monterer sine cykellygter forkert, så de lyser ned i asfalten, eller hvis lygten lyser meget svagt, kan det koste 700 kroner i bøde.

- Jo flere cyklister, der kører med ordentligt lys på, jo bedre er det for trafiksikkerheden. Derfor kan man også risikere en bøde, hvis man ikke har korrekt lys på cyklen, siger Jørn Pakula Andresen, vicepolitiinspektør hos Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

Krav til cykellygter efter 1. november 2012:

  • Lygterne skal fremover lyse lige frem eller lige bagud.
  • Forlygter og baglygter skal kunne ses tydeligt på mindst 300 meters afstand og skal også være synlige fra siden.
  • Forlygter og baglygter skal sidde, så de lyser henholdsvis lige fremad og lige bagud – de må altså ikke hænge og lyse ned i jorden.
  • Forlygter og baglygter må fortsat gerne blinke.
  • Kraftige forlygter, der er beregnet til at oplyse vejen foran cyklisten, skal monteres, så de lyser skråt nedad og ikke blænder modkørende.
  • Nye batteri-cykellygter, der sælges i Danmark, skal kunne lyse tilstrækkeligt til at opfylde lovens krav om synlighed i minimum 5 timer.
  • Selve lygten eller salgsindpakningen skal være mærket med ”Brugstid/Runtime” og en angivelse af, hvor mange timer, batteriet kan opfylde kravet. Dette skal også oplyses i markedsføringsmateriale som fx annoncer, brochurer, på nettet osv.

Sådan bliver du en mere synlig cyklist:
 

  • Kør med fastmonterede magnetlygter eller dynamolygter, hvis du vil være sikker på, at der altid er lys på din cykel, når du har brug for det.  Så glemmer du heller aldrig dine lygter.
  • Hvis du kører med batterilygter, så hold øje med lysstyrken og skift batterierne, når lygten begynder at lyse svagt.
  • Kassér cykellygter, der er svære at montere ordentligt og ikke lyser tilstrækkeligt.
  • Det kan være svært at se præcist, om en lygte opfylder kravet om at være tydeligt synlig på 300 meters afstand. Men brug din sunde fornuft: Hvis lyset i lygten ser svagt ud, så skift batteriet ud. Hellere lidt for tidligt end lidt for sent.

Læs mere om de nye regler på Trafikstyrelsens hjemmeside: www.trafikstyrelsen.dk


Nyhedsoverblik