Det mener politikere, erhverv og forsker om regeringens store trafikplan

Regeringen og Dansk Folkeparti fremlagde onsdag en plan for landets infrastruktur til 113 milliarder kroner. Her er reaktioner på udspillet samlet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I dag fremlagde regeringen og Dansk Folkeparti deres visioner for Danmarks infrastruktur.

Planerne byder blandt andet på en færdig Kalundborgmotorvej, en motorvej mellem Næstved og Rønnede og en ny landevej syd om Køge, der skal sikre en vejforbindelse mellem Sydmotorvejen og Stevns.

Læs også
Få overblikket over regeringens trafikplan på tre minutter
Læs også
Få overblikket over regeringens trafikplan på tre minutter

Udspillet har fået en lang række aktører til at reagere. Nogle er nærmest euforiske ved udsigterne til ny infrastruktur - som dog er betinget af, at der også er flertal for planerne efter det kommende folketingsvalg - mens andre forholder sig mere skeptisk.

TV ØST har her samlet nogle af de mange reaktioner.

Martin Damm (V), borgmester i Kalundborg Kommune:

- Jeg er rigtig glad. Vi har arbejdet i årtier med at få motorvej helt til Kalundborg, og nu er det med i en politisk aftale. Så vi er rigtig glade i Kalundborg, siger borgmesteren til TV ØST.

Tredje etape af motorvejen kommer først i gang i 2023. Er det ikke lidt længe at vente?

quote Vi ville helst have haft, at vi kunne køre på den i dag, men sådan er det ikke med de her store infrastruktur-projekter. De kræver lang planlægning

Martin Damm (V), borgmester i Kalundborg Kommune

- Vi ville helst have haft, at vi kunne køre på den i dag, men sådan er det ikke med de her store infrastruktur-projekter. De kræver lang planlægning. Og det, at vi nu får det med i en politisk aftale, er det vigtigste. Så må vi vente på, at den kommer. Selvfølgelig er vi utålmodige, men det at få den er vigtigere, end at den skulle have været der engang. 

Novo Nordisk har blandt andet sagt, at hvis motorvejen ikke kom, så ville de begynde at overveje, hvor de skulle investere. Tror du, at det har haft betydning, at erhvervslivet også har kæmpet for, at det skal være nu?

- Uden erhvervslivet havde vi ikke fået motorvej til Kalundborg. Der er rigtig mange, der hjulpet til, men det vægter tungt, at nogle af verdens førende virksomheder ligger i Kalundborg og egentlig trækker for hele Region Sjælland på erhvervssiden. Det bliver der lyttet til.

Læs også
Regeringen sætter tidspunkt på byggeri af motorvej til Kalundborg og Næstved
Læs også
Regeringen sætter tidspunkt på byggeri af motorvej til Kalundborg og Næstved

Hvad får denne her motorvejsstrækning af betydning?

Det får en altafgørende indflydelse, fordi man kigger på, hvor man skal investere. Inden for de seneste to år har vi solgt godt en halv million kvadratmeter erhvervsjord. Det har man ikke gjort for at dyrke billige kartofler. Det er sket i en forventning om, at man også fik noget infrastruktur, der passer til. Så vi ser frem til, at der kommer til at ske noget på alt det jord, slutter Martin Damm.

Artiklen fortsætter under billedet.

Martin Damm glæder sig over udsigterne til en færdig motorvej til Kalundborg.
Martin Damm glæder sig over udsigterne til en færdig motorvej til Kalundborg. Foto: Lars Andersen - TV ØST

Jacob Jensen (V), MF, finansordfører:

- Det er en kæmpe dag og en kæmpe sejr. Både for mig personligt, men også for alle, der har arbejdet for det her projekt (Kalundborgmotorvejen, red.) i mange, mange år. Så jeg har svært ved at få armenene ned, siger han.

Hvilken betydning tror du, det vil få?

quote Det er klart, at det er en fordel, at vi har regeringsmagten, for så vil den aftale, vi har indgået, selvfølgelig også kunne blive gennemført, som den ligger

Jacob Jensen (V), MF, finansordfører

Kalundborg er jo den største industriby på Sjælland uden for hovedstadsområdet. Og det er klart at med en motorvej i udsigt, så vil man også kunne se de investeringer i fremtiden, der vil skabe arbejdspladser og udvikling - ikke bare i Kalundborgområdet, men som en dynamo for hele Vestsjælland.

Meget af det her skal først færdiggøres efter næste valgperiode igen. Så fugle på taget og valgflæsk - hvor meget realitet er der i det her?

- Det her er en politisk aftale, som vi har indgået, og som vi står fuldstændig på mål for. Det her bliver gennemført. Og så har vi inviteret andre partier til at støtte op og gå ind i den her aftale, hvis de vel at mærke vil være med til at finde de penge, der skal til. Det her er en realitet. Det bliver til noget.

Læs også
Regeringen klar med 112 milliarder til nye veje og jernbaner
Læs også
Regeringen klar med 112 milliarder til nye veje og jernbaner

Det kræver dog, at I sidder i regering efter et valg, ikke sandt?

- Det er klart, at det er en fordel, at vi har regeringsmagten, for så vil den aftale, vi har indgået, selvfølgelig også kunne blive gennemført, som den ligger. Men som jeg hører det, så er jeg overbevist om, at uanset hvordan regeringsmagten skulle se ud, at den her aftale er så stærk og afgørende, at det vil der også være flertal for efter et valg, siger Jacob Jensen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Jacob Jensen (V) tror fuldt og fast på, at aftalen bliver en realitet - også selvom regeringsmagten skulle skifte ved et valg.
Jacob Jensen (V) tror fuldt og fast på, at aftalen bliver en realitet - også selvom regeringsmagten skulle skifte ved et valg. Foto: Lars Andersen - TV ØST

Carsten Rasmussen (S), borgmester i Næstved Kommune:

- Det er rigtig positivt, og jeg er en glad mand i dag, selvom det er lidt gråvejr. Nu er vi på listen over kommende infrastrukturprojekter – i hvert fald i deres udspil, så kommer den her motorvej, som har været ønsket rigtig, rigtig længe mellem Rønnede og Næstved. Det er rigtig glædeligt.

Carsten Rasmussen
Læs også
Næstveds borgmester jubler over kommende motorvej
Carsten Rasmussen
Læs også
Næstveds borgmester jubler over kommende motorvej

Men motorvejen står der først fra 2024, så der er nogle år endnu. Hvad siger du til det?

- Jamen, det er rigtigt, at vi godt kunne have ønsket os, at man var gået i gang i denne valgperiode, og nu bliver det heller ikke i næste valgperiode. Det bliver først efter næste valgperiode, at maskinerne går i gang. Nu skal der forhandles, og jeg har lov til at være optimistisk. Måske kan vi rykke et år eller to frem. Bare ikke vi rykker længere tilbage, så er jeg godt tilfreds, svarer Carsten Rasmussen.

Brigitte Klintskov Jerkel (K), MF, transportordfører:

- Det er en stor dag. Jeg er så glad for, at vi nu får Kalundborgs sidste forlængelse af motorvejen gennemført, ligesom jeg næsten ikke kan få armene ned over, at vi nu får en motorvej mellem Næstved og Rønnede. Det her er projekter, som i den grad vil give infrastrukturen på Sjælland et kæmpeløft.

quote Det her er projekter, som i den grad vil give infrastrukturen på Sjælland et kæmpeløft

Brigitte Klintskov Jerkel (K), MF, transportordfører

Rasmus Prehn (S), MF, trafikordfører, til Ritzau:

Der er positive takter i VLAK-regeringens og Dansk Folkepartis aftale for en udbygning af infrastrukturen i Danmark. Men planen er ikke perfekt og savner bred opbakning fra Folketingets partier. 

Sådan er holdningen hos Socialdemokratiet, skriver Ritzau.

- Vi synes, det er positivt, at regeringen også kommer med noget, siger trafikordfører Rasmus Prehn (S). 

Socialdemokratiet lancerede i januar partiets eget udspil til en udbygning af infrastrukturen. 

- De kalder det så en aftale, men det er et meget smalt flertal i Folketinget. 

- Vi så hellere, at man lavede en bred aftale i Folketinget hen over midten, sådan at man kan regne med en langsigtet aftale, uanset om man får en blå eller rød regering efter valget, siger han. 

quote Dermed er der jo desværre lange udsigter til at trafikken kommer til at glide, fordi det tager jo også en del år inden motorvejene står klar

Jesper Toftebjerg Andersen, formand, Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster

Jesper Toftebjerg Andersen, formand, Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster:

- Nu er der endelig udsigt til, at der sker noget – at vi rent faktisk får noget mere asfalt til at tage noget af presset i trafikken. Jeg er glad for, at regeringen og Dansk Folkeparti har lyttet og nu også tilgodeser Region Sjælland i de kommende investeringer i vores infrastruktur.  

Men træerne vokser ikke ind i himlen.

- Vi skal dog også huske at læse det, der står med småt, og det ærgrer mig da, at byggeriet af tredje etape på Kalundborgmotorvejen først går i gang i 2023, og at byggeriet af den nye motorvej mellem Næstved og Rønnede først bliver skudt i gang i 2024. Dermed er der jo desværre lange udsigter til at trafikken kommer til at glide, fordi det tager jo også en del år inden motorvejene står klar.

Artiklen fortsætter under billedet.

Sådan kommer to nye motorveje og to landeveje til at ligge, hvis planen bliver til virkelighed.
Sådan kommer to nye motorveje og to landeveje til at ligge, hvis planen bliver til virkelighed. Foto: Nick Abildgaard - TV ØST

Trafikforsker Mogens Fosgerau, Københavns Universitet, til Ritzau:

- Der er en række investeringer i hovedstadsområdet, der faktisk giver en usædvanlig høj forrentning. Det tyder på, at man mere drejer fokus mod de bedst forrentede projekter i stedet for at prioritere provinsen på bekostning af forrentningen, siger han om blandt andet at udbygge Frederikssundmotorvejen, etablere motorvej mellem Næstved og Rønnede og anlægge en sydlig ring 5 fra Køge til Frederikssundsvej.

img_7516.jpg
Læs også
Valg lige på trapperne: tag kandidattesten nu
img_7516.jpg
Læs også
Valg lige på trapperne: tag kandidattesten nu

Han savner dog et større og mere overordnet perspektiv fra regeringens side.

- Man har bestræbt sig på at finde projekter med en god forrentning, og som dækker hele landet.

- Men jeg ser ikke noget egentligt perspektiv, hvor man hæver sig op over listen af projekter og kigger på, hvad hele porteføljen af projekter samlet set gør i forhold til eksempelvis klima og miljø og fremkommeligheden generelt set, siger Mogens Fosgerau.

Artiklen fortsætter under billedet.

Trafikforsker Mogens Fosgerau savner et større og mere overordnet perspektiv fra regeringens side.
Trafikforsker Mogens Fosgerau savner et større og mere overordnet perspektiv fra regeringens side. Foto: TV2

Marcus Knuth (V), MF:

- Infrastrukturaftalen fokuserer på at gøre hverdagen lettere for den enkelte borger overalt i landet. Det er derfor, vi også i vores område ser en lang række gode projekter såsom en styrkelse af Rute 9 på Lolland, en vejforbindelse til Stevns samt to vigtige motorveje til Kalundborg og Næstved, siger han.

Torben Johansen, formand, Næstved Erhvervsforening:

- Vi hejser flaget og lader champagnen springe. Næstved-Rønnede motorvejen er med på regeringens infrastrukturplan, som lige er blevet fremlagt. Og den er ikke bare med – vores motorvej er i fase 1, og igangsættes som et af de første projekter allerede i 2024. Det er så fedt! Men vi er først helt i mål, når damptromlerne ruller på den nye varme asfalt, skriver han i Facebook-gruppen Motorvej i Næstved Rønnede NU.

Klaus Bondam, direktør, Cyklistforbundet, direktør.

- Trafikaftaler er noget, der vedrører alle danskere. Derfor er det trist, at det er så smalt politisk forlig. Jeg håber, at de efterfølgende forhandlinger med Folketingets øvrige partier eller det kommende valg kan ændre på dette. Og sikre flere midler til bæredygtig og ambitiøse cykelpolitiske indsatster.

Arbejdet på at udvide motorvejsnettet i vores område skal indledes snart, fastslår ny aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti. Se hele pressemødet her.

Nyhedsoverblik