Det er en langt større fremgang end dagligvarebutikker i både hovedstaden og i større provinsbyer, viser nye tal fra Danish Retail Scandinavia.
Brancheforeningen De Samvirkende Købmænd (DSK) peger på godt købmandskab som forklaring.
- Spar og Coop har puttet rigtig mange penge i at gøre de små butikker mere indbydende. Desuden har de hver især fået discountvarer, som gør dem mere konkurrencedygtige, siger underdirektør i DSK, Claus Bøgelund Nielsen.
Samtidig er forbrugerne også herhjemme ved at vende sig fra de store varehuse for at gøre indkøbene mere overskuelige.
- Tendensen, som vi ser nu i USA, er, at forbrugerne gider ikke bruge kompas for at finde varerne i et stort varehus. Verdens største supermarkedskæde, Walmart, er i gang med at åbne mindre butikker, fordi det er den vej forbrugerne vil, siger Claus Bøgelund Nielsen.
Spar-kædens danske direktør peger på discountpriser og stigende vilje til at handle lokalt som forklaring.
- Vi mærker klart væksten. Folk lægger mere handel lokalt. Det skyldes, at kunderne er blevet mere bevidste om, at vi kan konkurrere på priserne, og så går det mere og mere op for folk, at det er vigtigt at større den lokale butik - ellers forsvinder den, siger administrerende Spar-direktør Michael Østergaard.
FAKTA
Så meget har væksten i omsætningen i dagligvarebutikker været fra 2000-2010:
Hovedstadsområdet: 26 procent
Provinsbyer over 20.000: 37 procent
Byer 3000-20000: 27 procent
Land og byer under 3000: 43 procent
Kilde: Danish Retail Scandinavia og Dansk Handelsblad