Computersystem lukker døren for ledige

En ny hjemmeside udviklet af arbejdsmarkedsstyrelsen sætter hjælpen i system. Kritikere frygter dog, at systemet vil betyde færre tilbud til de ledige.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Allerede inden Arbejdsmarkedsstyrelsen inden for kort tid lancerer hjemmesiden jobeffekter.dk skaber den heftig debat. Det skriver Avisen.dk.

Hjemmesiden, der har været undervejs siden sommeren 2011, skal give jobcentrene overblik over, den viden som findes om effekten af forskellige kurser, aktiveringstilbud og lignende i såkaldt vidensbank.

Det forklarer professor og økonom Michael Svarer fra Aarhus Universitet, som har været med til at udvikle hjemmesiden.

- Jobeffekter.dk skal alene være en hjælp til den enkelte sagsbehandler, så han eller hun kan danne sig et overblik over, hvad forskingen siger om de mange forskellige tilbud, der er til den ledige, siger han til Avisen.dk.

Kritikere frygter lukkede døre

Men anderledes kritisk er professor og arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet:

- Min frygt er, at jobcentrene vil udelukke nogle muligheder for den enkelte ledige, fordi andre tidligere har haft dårlige erfaringer. Men hvad der ikke virker for nogen, kan være den bedste løsning for andre, siger han til Avisen.dk.

På jobeffekter kan sagsbehandleren indtaste en række oplysninger om den ledige.
Køn, alder, den lediges arbejdsmarkedsparathed kan matches op imod et eller flere tilbud som jobcentret overvejer at tilbyde den ledige.

Skal skabe bedre beslutningsgrundlag

Jobeffekter.dk fortæller på baggrund af tidligere forskningsresultater sagbehandleren, hvor godt eller dårligt det enkelte tilbud tidligere har været til at få den ledige i beskæftigelse.

Bettina Post, som er formand for Socialrådgiverforeningen, er yderst skeptisk over for den nye hjemmeside.

- Hele tendens går i øjeblikket i retning af, at vi skal tale med de ledige. Det her trækker i den stik modsatte retning. Jeg har svært ved at se en sagsbehandler for mig, der tænker, 'yes, nu får jeg noget bedre hjælp til, hvad jeg skal sætte i værk', siger hun til Avisen.dk..

Socialrådgivere frygter ensretning

Faktisk virker det som om, at Arbejdsmarkedsstyrelsen med hjemmesiden ikke har forstået, hvilken retning sagsbehandlingen overfor ledige tager for tiden, siger Bettina Post:

- Det ligner endnu et forsøg på at at ensarte beskæftigelsesindsatsen. Det har vi set rigtig meget af. Der er adskillige paragraffer om, hvad vi skal gøre og hvornår. Men alle taler altså om, at det skal vi væk fra. Så jeg mener, at hjemmesiden understøtter en tankegang, vi er ved at forlade, siger hun.

Formanden påpeger, at man tidligere har haft et trafiklys på Jobcentrene, hvor der blevet givet rødt, gult eller grønt lys til de enkelte tilbud, man kunne give den ledige. Det blev lynhurtigt afskaffet, fordi alle, ifølge Bettina Post, var enige om, at det var spild af tid.

Kurser hjælper mere

Henning Jørgensen mener Arbejdsmarkedsstyrelsen spilder tiden.

- Fremfor at udvikle komplicerede databaser burde man bruge kræfterne på at klæde sagsbehandlerne langt bedre på. Jeg tænker her på bedre efter- og videreuddannelse, siger han.

Men jobeffekter.dk er alene til for at skabe et overblik over den viden, som findes om ledige, siger Michael Svarer.

Skaber overblik

- Vidensbanken er ikke ment som et alternativt til sagsbehandlingen. Det er et supplement, understreger Michael Svarer.

Arbejdsmarkedsstyrelsen oplyser, at jobeffekter.dk i disse dage gennemgår den afsluttede testfase. Den officielle åbning af hjemmesiden sker inden for en uge eller to.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) lige som Arbejdsmarkedsstyrelsen ikke kan oplyse, hvor mange penge hjemmesiden har kostet at udarbejde.


Nyhedsoverblik