Brug for millioninvestering i lokalbaner

Lokalbanerne i Region Sjælland er stadig truet på livet. Der mangler 750 millioner de næste 10 år, hvis banerne skal kunne leve op til statsbanernes niveau.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hvis de sjællandske lokalbaner fortsat skal kunne bringe pendlere til og fra arbejde, skal der mere til end en simpel udskiftning af skinnerne mellem Høng og Ruds Vedby til 50 millioner kroner. Faktisk skal der investeres mindst 400 millioner kroner i løbet af de næste ti år alene for at sikre driften, og hvis udviklingen skal kunne følge med statens jernbanenet, skal der yderligere 350 millioner kroner til. Det fremgår af et notat, som Movia har udarbejdet for Region Sjællands udvalg for trafik, klima og ressourcer, skriver DAGBLADET Ringsted.
 
Som udgangspunkt er det Region Sjælland, der er ansvarlig for at investere i de fire lokalbaner, Høng-Tølløsebanen, Lollandsbanen, Odsherredsbanen og Østbanen. Regionens formand for udvalget for trafik, klima og ressourcer, Peter Jacobsen (DF), finder det dog mere end svært at finde de penge.
 
- Vi bruger i forvejen omkring 70 procent af vores budget til regional udvikling på kollektiv trafik, siger Peter Jacobsen.
 
Han påpeger, at banerne selv skal sørge for investeringer med de penge, regionen giver gennem sit årlige tilskud, ligesom de heller ikke skal betale et eventuelt overskud tilbage. Men når det drejer sig om et så stort trecifret millionbeløb, kan det være nødvendigt med ny finansiering, lyder det fra udvalgsformanden.
 
- Og vi har nu engang ikke flere penge end dem, vi får fra staten. Fra Christiansborg hører vi, at de gerne vil have os til at køre med det her tog, men så skal der flere penge til, siger Peter Jacobsen til DAGBLADET Ringsted.
 


Nyhedsoverblik