Bevægelse i frikvarteret får læring til at hænge fast

Normalt går der meget læring tabt, når elever skifter fra ét fag til et andet. Men hvis de rører sig i frikvarteret, hænger mere viden fast.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

At forbedre børns indlæring har været én af de vigtige drivkræfter bag Skolekampen. For al forskning peger på, at skolerne får mere intelligente elever, når de dyster om, hvem der kan få mest bevægelse integreret i undervisningen. Men ifølge en forsker, er det særligt bevægelse i frikvarteret, der har en effekt på indlæringen: 

- Et hormonlignende protein kaldet BDNF, som styrker indlæringen, frigives under fysisk aktivitet. Stoffet stimulerer til yderligere vækst af hjerneceller og beskytter de eksisterende hjerneceller, fortæller Jesper von Seelen, der forsker i motion og indlæring på Syddansk Universitet.

Normalt går meget indlæring tabt, når elever skifter fra f.eks. dansk til matematik. Men en lille pause med bevægelse ind imellem fagene, får læringen til at hænge bedre fast.

Se hele interviewet med Jesper von Seelen i Lev Livet på TV2 ØST tirsdag klokken 19.45.


Nyhedsoverblik