Betalingsring bliver billig nat og weekend

Minister arbejder for, at det skal være næsten eller helt gratis at passere betalingsring uden for myldretid

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den betalingsring, som for øjeblikket rider regeringen som en mare, vil indeholde et glædeligt element for bilister, der kører til og fra København i weekenden og om natten.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) arbejder ifølge Politiken Søndags oplysninger for at gøre det næsten eller helt gratis for bilister, der passerer betalingsringen langt uden for myldretiden.

Mens betalingsringens placering ved den københavnske kommunegrænse reelt ligger fast, forhandler regeringspartierne og Enhedslisten fortsat om tre afgørende punkter, inden et lovforslag kan præsenteres.

Den interne deadline er ifølge Politiken 25. januar og gerne før.

Det første er prisen på at køre igennem ringen på forskellige tidspunkter af døgnet - det andet er, hvilke erhvervsgrupper der skal fritages for betaling.

Tredje og afgørende spørgsmål er, hvordan regeringen får økonomien til at hænge sammen, så den - trods enorme statslige underskud - kan forbedre den kollektive trafik med letbaner, parkeringsanlæg og billigere billetter, allerede inden pengene fra betalingsringen er rullet ind.

Henrik Dam Kristensen forklarer, at betalingsringen vil blive udformet som en skattelov, hvor pengene helt usædvanligt vil blive øremærket til et bestemt formål, nemlig trafikforbedringer i hovedstadsområdet.

Udgangspunktet for at passere betalingsringen i myldretiden er 25 kroner, men der regnes på billigere modeller.

For Socialdemokratiet, der er under voldsomt pres fra partiets bagland i de københavnske omegnskommuner, er det afgørende, at betalingsringen bliver særlig billig uden for selve myldretiden.

Benny Engelbrecht (S), formand for Folketingets transportudvalg, der fra onsdag til lørdag har været på studiebesøg til forskellige betalingsringe i Oslo, Stockholm og London, siger til Politiken Søndag:

- Alle de steder, vi har været, har de eksperter, vi har talt med, anbefalet, at vi lader taksten følge fuldstændig med mængden af trængsel.

      /ritzau/

 


Nyhedsoverblik