Bankformand: Få har ansvaret

Det er ganske få ledende medarbejdere i Roskilde Bank, som har ansvaret for, at banken kollapsede økonomisk og derved påførte aktionærerne milliardtab.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Det var nogle få kæmpe store kreditter til relativt få meget store kunder i banken, som i sidste ende var årsagen til, at Roskilde Bank kollapsede. Bevillingerne af disse kreditter blev foretaget af nogle ganske få ledende medarbejdere i Roskilde Bank. Og der er ingen tvivl om, at de vilkår som kreditgivningen blev foretaget på, var dybt krit isabelt, siger bestyrelsesformanden i skraldespandsselskabet efter Roskilde Bank, Selskabet af 1. september 2008, Jens Løgstrup.

Han ønsker ikke at sætte navn på, hvilke ledende medarbejdere, der er tale om. Men i forbindelse med Roskilde Banks kollaps den 24. august blev underdirektør Allan H. Christensen, Kredit & Erhverv, og afdelingsdirektør Lars Jensen, Team Erhverv, samt tre kundechefer ligeledes i Team Erhverv afskediget. Ifølge DAGBLADET Roskildes oplysninger, fordi de var direkte involveret i denne lemfældige kreditgivning, som primært foregik, mens Niels Valentin Hansen var administrerende direktør i Roskilde Bank.

Jens Løgstrup kritiserer samtidig Roskilde Banks salg af egne aktier. Tidligere har den nyvalgte bestyrelse i Selskabet af 1. september 2008 været ude og efterlyse kunder, som har følt sig presset til at købe aktier i Roskilde Bank for lånte penge. Og det har givet en række henvendelser fra kunder i Roskilde Bank.

- Vi kan konstatere, at erhvervskunder er blevet præsenteret for muligheden for at købe aktier og i nogle tilfælde låne penge til aktiekøbene. Det er sket i samme åndedrag, som erhvervskunderne skulle forhandle deres øvrige kreditvilkår i banken. Nogle har oplevet, at en forudsætning for at få sine kreditønsker opfyldt var, at man samtidig købte aktier i banken. Men det kan jo opleves meget forskelligt fra kunde til kunde, siger Jens Løgstrup.

Men samtidig med, at bestyrelsesformanden retter skytset mod nogle af de ting, som er foregået i banken, så roser Jens Løgstrup generelt medarbejderne i Roskilde Bank.

- Det tragiske i denne sag er jo, at der har været 600 medarbejdere i Roskilde Bank, som for langt størstepartens vedkommende har udført et super flot stykke arbejde for bankens kunder. Derfor er jeg ked af, at nogle få menneskers katastrofale arbejde skal ramme eftermælet for så mange. Det fortjener størsteparten af de ansatte i Roskilde Bank ikke, siger Jens Løgstrup.

/ritzau/


Nyhedsoverblik