Banedanmark: Sporarbejde kører på skinner

Det store og omfattende sporarbejde på Sydbanen er kommet godt fra start, og ifølge Banedanmark kører det efter planen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der bliver gravet, støbt og boret adskellige steder langs Sydbanen. 

Banedanmark er nemlig i fuld gang med en stor ombygning og fornyelse af togstrækningen mellem Ringsted og Nykøbing Falster.

Sporarbejdet startede i slutningen af marts og slutter til september, og indtil videre kører det på skinner. 

- Vi følger planen og er faktisk en lille smule foran, så vi er fortrøstningsfulde, men der er jo lang tid tilbage, så der kan ske meget endnu, men indtil videre så går det rigtigsporarbejdet godt, siger Klaus S. Jørgensen, der er projektdirektør i Banedanmark. 

Artiklen fortsætter under billedet.

Ifølge projektdirektør i Banedanmark Klaus S. Jørgensen kører det store og omfattende sporarbejde på skinner.
Ifølge projektdirektør i Banedanmark Klaus S. Jørgensen kører det store og omfattende sporarbejde på skinner.

100 jernbanebroer skal bygges om

Sporarbejdet er så omfattende, at Banedanmark har valgt at lukke strækningen fra Næstved og sydpå for al togtrafik frem til september.

Læs også
Gitte dropper snart toget:
Sporarbejde får pendlere til at vælge bilen
Læs også
Gitte dropper snart toget:
Sporarbejde får pendlere til at vælge bilen

Imens arbejdes der på højtryk for at opgradere banestrækningen.

Ved Østre Ringvej i Næstved er 16 mand i fuld gang med at bygge en ny jernbanebro. Omkring 100 jernbanebroer skal bygges om, fordi de er for lave.

Artiklen fortsætter under billedet.

Ved Østre Ringvej i Næstved er 16 mand i gang med at bygge en ny og højere jernbanebro.
Ved Østre Ringvej i Næstved er 16 mand i gang med at bygge en ny og højere jernbanebro.

- Vi skal have elektrificeret banen, det betyder, der skal sættes en køreledning op, som er noget højere end togene, så derfor skal der være noget mere plads ovenpå toget til køreledningen, siger Klaus. S. Jørgensen.

Blød jord skal stabiliseres

Ved Hammer mellem Næstved og Vordingborg er der også travlt.

Her er 300 meter togspor blevet pillet op, og der er blevet banket 400 betonpæle ned i jorden for at stabilisere underlaget.  

Artiklen fortsætter under billedet.

Sådan ser de betonpæle ud, der er blevet banket ned 35 meter ned i jorden for at stabilisere jorden.
Sådan ser de betonpæle ud, der er blevet banket ned 35 meter ned i jorden for at stabilisere jorden.

- Vi har igennem lang tid oplevet, at vi har haft hastighedsnedsættelser på det her sted, normalt er hastigheden på den her strækning 160 kilometer i timen, men igennem adskellige år har vi været nede og køre 80 kilometer i timen, fordi sporet satte sig, så det skulle vi gerne have udbedret nu, siger projektdirektøren.  

Stationen i Vordingborg er også under forvandling

- Vi har nærmest fjernet det hele og er ved at bygge det op igen, så der er rigtig mange folk i sving hernede, siger Klaus S. Jørgensen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Vordingborg Station gennemgår en stor ombygning. Der skal blandt andet bygges en helt nye perron.
Vordingborg Station gennemgår en stor ombygning. Der skal blandt andet bygges en helt nye perron.

Togbusser giver frustrerede pendlere

Da der ikke kører tog på strækningen under sporarbejdet, er der blevet indsat togbusser på strækningen - til stor frustration for pendlerne.

- Man føler sig mere mast sammen, end hvis man sidder i toget. Det er også svært at arbejde, jeg arbejder både til og fra, og det er umuligt at sidde med sin computer og arbejde i en togbus, siger Annika Larsen, der bo på Møn. 

Læs også
Tog kører igen mellem Næstved og København, men Emilie er ligeglad: Vil flytte efter sporarbejde
Læs også
Tog kører igen mellem Næstved og København, men Emilie er ligeglad: Vil flytte efter sporarbejde

- Det er frustrerende, men man er nødt til at vende sig til det, men jeg håber snart, sporarbejdet er slut, for det er meget frustrerende, siger David Frandsen fra Vordingborg.

Artiklen fortsætter under billedet.

Mens sporarbejdet pågår kører der ingen tog på strækningen og togpendlerne må tage togbusserne i stedet. 
Mens sporarbejdet pågår kører der ingen tog på strækningen og togpendlerne må tage togbusserne i stedet. 

Kortere rejsetid i vente

Hos Banedanmark er der forståelse for frustrationen, men de understreger, at det har været nødvendigt at lukke banen helt ned:

- Det er irriterende at skulle bruge så meget ekstra rejsetid i en bus, når man nu er vant til at kunne sætte sig ind i et tog og få en sammenhængende rejse hele vejen, men når vi er helt færdige og får sat hastigheden op, så vil vi kunne skære meget af rejsetiden, så det kan pendlerne se frem til, siger Kalus S. Jørgensen. 

Det ventes, at banen vil stå helt færdig i 2024, så pendlerne må væbne sig med tålmodighed lidt endnu.

Læs også
Heunicke: Sydbanen rykker op i den absolutte superliga
Læs også
Heunicke: Sydbanen rykker op i den absolutte superliga

Opgraderingen af banen er en del af det samlede Femern Bælt-projekt. Derfor skal strækningen mellem Nykøbing Falster og Rødby også ombygges på et senere tidspunkt. 

Sporarbejde - det bliver der lavet:

  • På Næstved Station udføres kørestrømsarbjeder
  • Mellem Næstved og Vordingborg er det brorenoveringer, dæmningsforstærkninger (Ring og Remkolde) og kurveforlægninger (Lov og Ring)
  • Hertil kommer nyt spor og nye skinner på dele af strækningen samt stationsarbejder i Lundby og Vordingborg
  • Syd for Vordingborg Station flyttes banen til nyt tracé via den nye Masnedsundbro, og forberedes for tilslutning til den nye Storstrømsbro
  • Orehoved Station på Falster ombygges og forberedes til tilslutningen til den nye Storstrømsbro mod nord hhv. dobbeltspor mod syd, og der bygges et ekstra overhalingsspor
  • Mellem Orehoved og Nykøbing Falster skal det eksisterende spor fjernes og nyt spor skal bygges. Samtidig forbereder vi til det kommende dobbeltspor på strækningen.

Kilde: Banedanmark


Nyhedsoverblik