Aftale om dåsepant i grænsebutikker er nu skrevet under

Det står nu helt fast, at der inden 2018 skal pant på dåser købt i grænsebutikkerne. Både Tyskland og Danmark har nu skrevet under på aftalen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Senest i 2018 skal der etableres et lovpligtigt pantsystem, som skal håndtere mere end en milliard øl- og sodavandsdåser i den dansk-tyske grænsehandel. Men der er fortsat smuthuller i lovgivningen, som nu er underskrevet af både Danmark og Tyskland, skriver Flensborg Avis.

Efter flere regeringers forgæves tilløb og efter langvarige forhandlinger skrev miljøministrene fra Slesvig-Holsten og Tyskland, Robert Habeck (De Grønne) og Barbara Hendricks (SPD), sammen med Danmarks miljøminister, Kirsten Brosbøl (S), onsdag under på en aftale.

Aftalen skal lukke et smuthul i grænsebutikkerne, hvor der i modsætning til resten af Danmark og Tyskland ikke findes et pantsystem, og hvor mere end en milliard dåser sælges pantfri til skandinavere.

- Undtagelserne i grænsebutikkerne har været miljøpolitisk forkerte. Nu har vi endelig fundet en løsning. Slesvig-Holsten vil realisere aftalen, så snart der på dansk side er blevet skabt forudsætninger for det, siger Robert Habeck.

En kroner per dåse

Ifølge aftalen skal der fremover betales en krone i pant pr. dåse, hvilket svarer til pantbeløbet i Tyskland. De tomme dåser skal kunne afleveres, og panten udbetales i Danmark. Opkrævning af tysk moms vil forhøje prisen med 2,1 cent pr. dåse.

Miljøministeriet i Kiel erkender over for Flensborg Avis, at der på trods af aftalen forsat findes smuthuller. Rejsende på Warnemünde-Gedser-færgen vil fortsat kunne købe pantfrit - ligesom tørstige svenskere, nordmænd og andre udenlandske borgere i de sydslesvigske grænsebutikker.

- Det skyldes, at Mecklenburg-Vorpommern ikke ville være med på aftalen, oplyser miljøministeriets talskvinde, Nicola Kabel.

Tvivler på Rostock-model

Til gengæld er hun overbevist om, at Fleggaard juridisk ikke vil kunne stå distancen med sine planer om at give sine jyske og fynske kunder lov til at bestille og betale varerne i deres Calle-butik i Rostock, hvorefter kunderne kan afhente varerne i supermarkederne ved de jyske grænseovergange.

- Den holder næppe. Ifølge emballageforordningen er det afgørende, at sælger bringer emballagen på markedet. Og her gælder det det faktiske salgssted, altså fortsat Slesvig-Holsten. Det gælder også i tilfælde af forsendelser, siger Nicola Kabel.

Fleggaard-direktør vil undersøge aftalen

Administrerende direktør i Fleggaard-koncernen, Mike Simonsen, mener, at ølsalget kan sidestilles med enhver anden handel på internettet, hvor der er også er forskellige leveringsadresser.

- Nu er jeg jo købmand og ikke jurist, men i mine ører lyder vores Rostock-model langt mere lovlig end den pantaftale, de to miljøministerier nu har underskrevet, siger Mike Simonsen til Flensborg Avis. Han pointerer, at selskabet nu vil undersøge dåsepantaftalen til bunds.


Nyhedsoverblik