I den ene side af skolegården står der en gruppe skoleelever. De har passet pedellen op og filmer ham med deres tablet. De interviewer ham om skolegårdens tilstand. Drejer man blikket, sidder nogle 2. klasser på fliserne. De løber ikke rundt og leger. Det er time og de laver matematikopgaver til hinanden. Med et prik på skærmen sender de en opgave om prisforskellen på vingummi og lakrids per kilo. Priserne stemmer overens til virkeligheden. Det har de tjekket.
IT-undervisningseksperiment med dyre ambitioner
For folk født i årene før årtusindeskiftet lyder føromtalte scenarie måske utroligt.
Men et nyt eksperiment under iværksættelse af Undervisningsministeriet skal sende den danske undervisning ind i fremtiden.
I den nye folkeskoleaftale er partierne enige om, at IT skal være redskabet til at gøre undervisningen mere interessant og vedkommende.
Derfor har regeringen og KL smidt 500 millioner kroner i puljen for at højne brugen af IT i folkeskoleundervisningen.
Det skriver Undervisningsministeriet i en pressemeddelelse.
Eksperimenterne holdes på det sjællandske
De sjællandske skoler, der bliver eksperimenteret med, er:
- Antvorskov Skole, Slagelse Kommune
- Præstø Skole, Vordingborg Kommune
- Kulsbjerg Skole, Vordingborg Kommune
Der er afsat 26 millioner kroner til skoleforsøgene, der afvikles i samarbejde med forskere og professionshøjskoler. Pengene skal bruges på at afprøve IT-undervisningssystemerne ude på de forskellige demonstrationsskoler.
Flere undervisningsværktøjer
Eleverne skal være med til at udvikle nye undervisningsformer, der har fokus på blandt andet kreativitet og problemløsning. Lærernes rolle går på, at deres IT-kundskaber skal skærpes, så de får nogle flere værktøjer til at variere undervisningen.
Over hele landet skal 21 skoler stå som demonstrationer på disse nye læringsformer.