Siden 2012 har mindst 23.000 betalt for meget, erkender trafikselskabet Movia, som vil betale pengene tilbage.
Det skriver tv2.dk.
Folk skal henvende sig til vores kundecenter, og så vil de få deres penge refunderet, siger Movias centerchef, Søren Englund, til TV 2.
- Jeg kan ikke beklage det nok. Men jeg vil også sige, at det er en tiendedel promille af de rejser, der er blevet gennemført. Jeg skal ikke negligere problemet, men det er derfor, vi ikke har opdaget problemet før nu, siger han.
Fejlen er sket, når buschauffører glemmer at registrere ruten, eller registrere den forkerte rute, når de begynder deres tur. Så risikerer passagerer at betale for flere zoner, end de reelt er rejst igennem.
Sagen er dybt kritisabel, mener Forbrugerrådet Tænk.
- Det er et rigtig stort problem. Det er titusindvis af passagerer over hele landet, som er blevet snydt til at betale for meget for deres bustur, siger direktør i Forbrugerrådet Tænk, Lars Pram, til TV 2.
Movia vil nu genopfriske uddannelsen af chaufførerne og lave en form for overvågning, fortæller Søren Englund.
Rejsekort A/S vil ifølge TV 2 ikke udtale sig om sagen, da fejlen ligger hos busselskabet.
/ritzau/