Sydbanen bliver ramt af sporarbejde i påsken - påvirker togdriften

Som led i arbejdet med opgraderingen af Ringsted-Femern banen, vil Banedanmark foretage sporarbejde på jernbanen mellem Ringsted og Nykøbing F.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Lørdag den 27. marts 2021 begynder en stribe sporarbejder, der fortsætter hen over påsken. Arbejdet er planlagt i påsken for at genere pendlerne mindst muligt.

Det oplyser Banedanmark i en pressemeddelelse.

Banedanmark opgraderer i disse år jernbanen mellem Ringsted og Rødby, så den har den ønskede kapacitet, når den faste forbindelse under Femern bælt er færdig i 2029.

Selvom der er længe til tunnelen åbner, så er arbejdet med at opgradere jernbanen allerede i fuld gang.

- Sidste år gennemførte Banedanmark hovedparten af arbejdet mellem Ringsted og Næstved, hvor vi blandt andet elektrificerede strækningen, renoverede spor og opgraderede Glumsø Station, siger Klaus S. Jørgensen, projektdirektør på Ringsted-Femern banen.

- I år færdiggøres de sidste arbejder på strækningen, så der kan indsættes el-tog mellem Ringsted og Næstved senere på året. Og derudover fortsætter vi arbejdet med opgraderingen af Ringsted-Femern banen på strækningen mellem Næstved og Nykøbing Falster.

Togdriften påvirkes

Påskens sporarbejde ved Næstved Station betyder, at der ikke kan køre tog mellem Ringsted og Nykøbing F og mellem Næstved og Køge, fra lørdag den 27. marts til og med søndag den 4. april 2021.

DSB indsætter togbusser på strækningerne - det kan man læse mere om hér.

Passagerer kan desuden planlægge deres rejse på Rejseplanen.

Vordingborg Station bliver også påvirket 

Det sikringstekniske arbejde ved Næstved Station hen over påsken sker i forlængelse af sidste års opgraderinger ved Ringsted og Næstved.

Ved Nørre Alslev skal Banedanmark fjerne det ene spor, som led i arbejdet med ombygningen af stationen, og på Nykøbing Falster Station skal der foretages indledende arbejder forud for en større sporombygning senere på året.

Derudover fortsætter arbejdet med at elektrificere banen, så den kan blive klar til fremtidens klimavenlige el-tog. I påsken arbejdes der ved Vordingborg Station, hvor der blandt andet skal foretages prøvegravninger, for at sikre kabler og ledninger i jorden, inden arbejdet med mastefundamenter til kørestrømanlæggene begynder.

Hen over påsken arbejder Banedanmark desuden med installation og test af komponenter til det nye signalsystem, som i øjeblikket udrulles mellem Køge og Næstved og mellem Mogenstrup og Nykøbing Falster.

Fakta: Ny jernbane til Europa

Ringsted-Femern Banen er ét af Banedanmarks største infrastrukturprojekter og består af mange forskellige opgraderinger

  • Skinnerne renoveres flere steder på strækningen og der bygges et 55 km langt ekstra spor mellem Vordingborg og Rødby, så banen bliver dobbeltsporet hele vejen.

  • Kurver rettes ud og banedæmninger forstærkes, så togene kan køre hurtigere i fremtiden.

  • Banen elektrificeres med nyt kørestrømsanlæg, så der kan køre klimavenlige el-tog i fremtiden.

  • Der udrulles nyt signalsystem, der på sigt vil give en mere stabil togdrift med flere tog til tiden.

  • Flere eksisterende stationer og perroner ombygges og moderniseres og der etableres en helt ny station ved Holeby.

  • Der bygges faunapassager, paddehegn og -passager af hensyn til dyreliv og miljø.

  • Arbejdet finansieres af A/S Femern Landanlæg og EU.




Nyhedsoverblik