Flere danske supermarkeder oplever nu så stor interesse for madolie, at man sætter begrænsning på indkøb for at undgå hamstring.
Det skriver finans.dk.
Det er især de store erhvervskunders storindkøb, Salling Group og Rema 1000 vil forsøge at komme i forkøbet.
Hvis vi sætter en begrænsning på tre flasker, kan vi være med til at sikre, at der er nok til alle
For Salling Groups vedkommende er der tale om en særlig type solsikkeolie, som kunder nu maksimalt må købe op til tre flasker ad gangen af.
Også Rema 1000 har indført begrænsninger for køb af madolie.
- Ukraine er en af de største producenter af solsikkeolie. Krigen har gjort, at vi får færre leverancer, og selvom vi ikke har udsolgt, så breder efterspørgslen sig i hele verden og til andre olieprodukter, siger Jonas Schrøder, kommunikationschef Rema 1000 til Finans.
Rationering frem for prisstigning
Salling Group har overvejet, om forhøjede priser ville kunne regulere efterspørgslen, men har i stedet valgt rationeringens vej.
- Hvis vi sætter en begrænsning på tre flasker, kan vi være med til at sikre, at der er nok til alle, siger Jonas Schrøder.
Det er uvist, hvor længe rationeringen vil fortsætte hos koncernens dagligvarebutikker.
Det er i kæderne Føtex, Netto og Bilka, at der bliver indført begrænsning på, hvor mange flasker solsikkeolie en kunde må købe.