Stor udskiftning af signalsystem påvirker både tog- og biltrafik

Tests af det nye signalsystem betyder, at flere jernbaneoverkørsler vil blive spærret mellem 24. juli og 3. august.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

På banen mellem Køge og Næstved er Banedanmark i fuld gang med at lægge sidste hånd på udrulningen af et nyt, digitalt signalsystem.

Det betyder, at de gamle signaler langs skinnerne inden længe bliver erstattet af et nyt system, som på sigt vil give flere tog til tiden. Men inden det nye system kan tages i brug i starten af august, skal det gennemgå de afsluttende tests.

quote Vi har naturligvis forståelse for de gener, som trafikanter og passagerer måtte opleve, mens det nye signalsystem bliver testet og taget i brug

Thilde Restofte Pedersen, direktør for Signalprogrammet i Banedanmark

- Vi lægger nu allersidste hånd på udrulningen af det nye signalsystem mellem Køge og Næstved. Her har vi skiftet de gamle signaler, som er teknologisk forældede, ud med et nyt, digitalt signalsystem, fortæller Thilde Restofte Pedersen, direktør for Signalprogrammet i Banedanmark, i en pressemeddelelse.

- Det vil give et markant teknologisk løft, som blandt andet vil betyde flere tog til tiden, når det nye system er blevet kørt ordentligt ind. Derfor er det en god nyhed for passagererne på strækningen, at vi nu inden længe har udrullet et nyt, digitalt signalsystem, tilføjer hun.

De gule baliser i sporet fungerer som elektroniske kilometersten, der overfører positionen til togets computer.
De gule baliser i sporet fungerer som elektroniske kilometersten, der overfører positionen til togets computer. Foto: Banedanmark.

Som et af de første lande i Europa skifter Danmark alle de gamle signaler på fjernbanen ud med et digitalt signalsystem kaldet Ertms. Det skyldes, at de gamle signaler er slidte og derfor giver anledning til fejl og forsinkelser.

Derfor skal det nye system udrulles på alle strækninger på fjernbanen. På den måde markerer udrulningen af det nye signalsystem jernbanens overgang fra at anvende gamle, analoge signaler til tidssvarende, digital IT-teknologi.

Tog- og biltrafik påvirkes under arbejdet

Tests af det nye signalsystem finder sted på strækningen fra lørdag den 24. juli 2021 og frem til, at det nye system bliver taget i brug tirsdag den 3. august 2021.

Her vil der ikke køre passagertog mellem Køge og Næstved eller mellem Roskilde og Køge, som af tekniske årsager også vil blive påvirket af testene. I stedet bliver der indsat togbusser på strækningen.

Læs også
Togbusser sættes ind – få overblikket over sommerens sporarbejde her
Læs også
Togbusser sættes ind – få overblikket over sommerens sporarbejde her

Banedanmark oplyser også at flere jernbaneoverkørsler, vil blive spærret som følge af testene, og dette får således betydning for biltrafikken omkring strækningen.

- Vi har naturligvis forståelse for de gener, som trafikanter og passagerer måtte opleve, mens det nye signalsystem bliver testet og taget i brug. Derfor gør vi altid vores bedste for at sikre, at trafikken bliver påvirket mindst muligt. Vi takker for forståelsen fra trafikanter og passagerer, mens arbejdet på strækningen står på, siger Thilde Restofte Pedersen.

Artiklen fortsætter under kortet.

Frem mod 2030 udruller Banedanmark det nye signalsystem på fjernbanen - strækning for strækning.
Frem mod 2030 udruller Banedanmark det nye signalsystem på fjernbanen - strækning for strækning.

Det nye signalsystem vil ifølge Banedanmark gøre det muligt at skabe en højere og mere ensartet sikkerhed på hele jernbanen. Over 300 tog på landsplan bliver udrustet med det nye udstyr, som overvåger hastigheden og sikrer, at der bremses i rette tid på strækningerne.

I dag består fjernbanen af flere forskellige sikkerhedssystemer. Derfor vil det samme høje sikkerhedsniveau blive udbredt til hele fjernbanen med udrulningen af det nye signalsystem.


Nyhedsoverblik