Stor tilslutning til lov mod vanvidsbilisme - med undtagelse af to typer danskere

Næsten tre ud af fire mener, at det er helt i orden, at politiet beslaglægger biler, der er brugt til vanvidskørsel, selvom føreren ikke ejer bilen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De seneste seks måneder har politiet haft mulighed for at beslaglægge biler, der er blevet brugt til vanvidskørsel.

Og selvom langt størstedelen af danskerne er positive overfor den nye lovgivning, så er opbakningen især lav hos to grupper af danskere.

Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

510 køretøjer beslaglagt

Den 31. marts trådte nye regler om vanvidsbilisme i kraft, hvilket betød, at politiet kunne konfiskere biler, der havde været involveret i hensynsløs kørsel - også selvom bilen var ejet af en anden end føreren.

Siden da er 510 køretøjer blevet beslaglagt af politiet, og det bliver overordnet set som positivt af langt størstedelen af danskerne. Det skriver forsikringsselskabet Gjensidige i en pressemeddelelse.

quote Konfiskering af biler har været et stort emne det sidste halve år

Henrik Sagild, direktør, Skade i Gjensidige.

Her svarer knap tre ud af fire af de adspurgte, at det er helt i orden, at politiet kan beslaglægge biler, der er brugt til vanvidskørsel, selvom føreren ikke ejer bilen.

Og i samme ombæring svarer knap syv ud af ti, at den nye lovgivning har haft en positiv effekt på at nedbringe antallet af vanvidsbilister.

- Konfiskering af biler har været et stort emne det sidste halve år - især biler, der føres af andre end ejeren selv, har været diskuteret stort, siger Henrik Sagild, der er direktør for Skade i Gjensidige.

- Når mange danskere støtter ordningen og tror, at den kan give succes med at nedbringe vanvidskørsel, viser det, at lige præcis denne form for egoistisk og farlig adfærd er noget, mange vil gøre meget for at bekæmpe, og det er meget positivt. For det er netop denne type tiltag, og den massive opbakning, der kan være med til at give færre skader i trafikken, siger Henrik Sagild.

Ikke alle bakker op

Det er dog ikke alle grupper af danskere, der er lige begejstrede for den nye lov. For selvom bilejere generelt set bakker op om lovgivningen, så er der kun tilslutning hos omkring halvdelen af de adspurgte blandt de 18 til 29-årige og hos bilister, der leaser eller kører firmabil.

Læs også
26-årig dømt for vanvidsbilisme – kørte mod færdselsretningen på Storebæltsbroen
Læs også
26-årig dømt for vanvidsbilisme – kørte mod færdselsretningen på Storebæltsbroen

Men ifølge Henrik Sagild, er det ikke så overraskende, da det ofte er de to grupper, der risikerer at komme i klemme i lovgivningen.

- Det er glædeligt, at opbakningen blandt bilejere er stor, men samtidig overrasker det mig ikke, at unge og danskere, der leaser og kører i firmabil, generelt er mere skeptiske. For ud over at miste bilen, risikerer de også, at stå med et erstatningskrav fra selskabet der leasede bilen ud til dem eller fra deres arbejdsgiver, ligesom vi desværre ofte ser en overvægt af unge mænd i sager om vanvidsbilister, siger Henrik Sagild.

I Korsør har der været store problemer med vanvidskørsel. Se optagelser af det her:


Nyhedsoverblik