De grålige automatiske fartmålere, også kaldet stærekasser, har vist sig effektive til at sænke gennemsnitshastigheden på de strækninger, som er særligt uheldsbelastede.
Det konkluderer Vejdirektoratet i en ny rapport, der har evalueret fartmålinger fra 20 stærekasser i hele landet over de seneste tre år.
Vi kan ikke mærke nogen forskel. Tværtimod
Stærekasserne har været en del af hastighedskontrollen i Danmark, og den nye evaluering viser, at gennemsnitshastigheden er faldet med 10 kilometer i timen på tværs af de strækninger, hvor stærekasserne er sat op.
Her i regionen står der en stærekasse ved Gaabensevej mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, hvor bilisterne maksimalt må køre 60 kilometer i timen. Flere blæser dog på reglerne og kører over det tilladte.
Vejen har også været ramt af flere alvorlige trafikulykker. Blandt andet mistede en 31-årig kvinde og en 37-årig mand livet ved overhalingsulykke i sensommeren 2020 på vejen.
Men ifølge Vejdirektoratet er gennemsnitshastigheden på Gaabensevej faldet med lidt over otte kilometer i timen, hvilket får den samlede gennemsnitshastighed til at lande på knap 56 kilometer i timen. Stærekassen måler kun bilister i sydgående retning.
Flere stærekasser kan være på vej
Den anden stærekasse her i regionen står langs Slagelse Landevej ved landsbyen Rosted, hvor fartgrænsen er 80 kilometer i timen. Her måles hastigheden i begge retninger.
For bilister, der kører mod sydøst, er farten reduceret med knap fem kilometer i timen til 75,5 kilometer i timen.
I nordvestlig retning har hastigheden taget et lidt større dyk. Her er farten reduceret med næsten 10 kilometer i timen, hvilket giver en gennemsnitshastighed på knap 80 kilometer i timen.
Lige så snart de har passeret stærekassen, så sætter de farten op
Men Anette Pedersen fra Rosted og flere af naboerne ved stærekassen oplever ikke, at bilisterne kører langsommere.
- Vi kan ikke mærke nogen forskel. Tværtimod. De stakkels beboere på den side kan ikke være ude i haven for larm, og det er ikke blevet mindre, efter de stærekasser er kommet op, siger hun og tilføjer:
- Lige så snart de har passeret stærekassen, så sætter de farten op.
Derfor ønsker Anette Pedersen i stedet, at der anlægges støjdæmpende asfalt på strækningen.
Stærekasserne blev opsat rundt omkring i Danmark som et pilotprojekt i efteråret 2018. Formålet er at gøre bilisterne opmærksomme på, at deres hastighed bliver målt og dermed få dem til at sænke farten.
Derfor bliver bilisterne orienteret om, at der er fartkontrol ved hjælp af tydelige skilte, inden de kører forbi en stærekasse.
Projektet har ifølge Vejdirektoratet vist, at effekten på bilisternes hastighed har været størst tæt ved stærekasserne, men der er også målt en effekt både før og efter fartmålerne.
- Op til en kilometer inden stærekassen begynder vi at tage farten af, og faktisk op til en kilometer efter stærekassen er vi ikke kommet op til den fart, vi havde, inden vi mødte stærekassen første gang. Så de har en god effekt meget længere end bare der, hvor stærekassen står, siger Marianne Steffensen, der er chef for trafiksikkerhed i Vejdirektoratet.
Indtil videre bliver de 20 stærekasser stående, hvor de står. Der vil i 2022 tages politisk stilling til, hvad der videre skal ske med dem, og om vi skal have flere stærekasser i Danmark