Stærekasser sænker farten i trafikken - men hos Anette fortsætter støj og bilfræs

Ifølge Vejdirektoratet er gennemsnitshastigheden faldet med 10 kilometer i timen på tværs af de strækninger, hvor stærekasserne er sat op.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De grålige automatiske fartmålere, også kaldet stærekasser, har vist sig effektive til at sænke gennemsnitshastigheden på de strækninger, som er særligt uheldsbelastede.

Det konkluderer Vejdirektoratet i en ny rapport, der har evalueret fartmålinger fra 20 stærekasser i hele landet over de seneste tre år.

quote Vi kan ikke mærke nogen forskel. Tværtimod

Anette Pedersen, Rosted

Stærekasserne har været en del af hastighedskontrollen i Danmark, og den nye evaluering viser, at gennemsnitshastigheden er faldet med 10 kilometer i timen på tværs af de strækninger, hvor stærekasserne er sat op.

Her i regionen står der en stærekasse ved Gaabensevej mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, hvor bilisterne maksimalt må køre 60 kilometer i timen. Flere blæser dog på reglerne og kører over det tilladte.

Læs også
Søster til trafikdræbt kræver handling efter ny ulykke på Gaabensevej
Læs også
Søster til trafikdræbt kræver handling efter ny ulykke på Gaabensevej

Vejen har også været ramt af flere alvorlige trafikulykker. Blandt andet mistede en 31-årig kvinde og en 37-årig mand livet ved overhalingsulykke i sensommeren 2020 på vejen.

Men ifølge Vejdirektoratet er gennemsnitshastigheden på Gaabensevej faldet med lidt over otte kilometer i timen, hvilket får den samlede gennemsnitshastighed til at lande på knap 56 kilometer i timen. Stærekassen måler kun bilister i sydgående retning.

Flere stærekasser kan være på vej

Den anden stærekasse her i regionen står langs Slagelse Landevej ved landsbyen Rosted, hvor fartgrænsen er 80 kilometer i timen. Her måles hastigheden i begge retninger.

For bilister, der kører mod sydøst, er farten reduceret med knap fem kilometer i timen til 75,5 kilometer i timen. 

I nordvestlig retning har hastigheden taget et lidt større dyk. Her er farten reduceret med næsten 10 kilometer i timen, hvilket giver en gennemsnitshastighed på knap 80 kilometer i timen.

quote Lige så snart de har passeret stærekassen, så sætter de farten op

Anette Pedersen, Rosted

Men Anette Pedersen fra Rosted og flere af naboerne ved stærekassen oplever ikke, at bilisterne kører langsommere.

- Vi kan ikke mærke nogen forskel. Tværtimod. De stakkels beboere på den side kan ikke være ude i haven for larm, og det er ikke blevet mindre, efter de stærekasser er kommet op, siger hun og tilføjer:

- Lige så snart de har passeret stærekassen, så sætter de farten op.

Anette Pedersen har boet mange år ved Slagelse Landevej. Ifølge hende er farten ikke blevet reduceret.
Anette Pedersen har boet mange år ved Slagelse Landevej. Ifølge hende er farten ikke blevet reduceret. Foto: Tina Mortensen TV2 ØST

Derfor ønsker Anette Pedersen i stedet, at der anlægges støjdæmpende asfalt på strækningen.

Stærekasserne blev opsat rundt omkring i Danmark som et pilotprojekt i efteråret 2018. Formålet er at gøre bilisterne opmærksomme på, at deres hastighed bliver målt og dermed få dem til at sænke farten.

Derfor bliver bilisterne orienteret om, at der er fartkontrol ved hjælp af tydelige skilte, inden de kører forbi en stærekasse.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil drøfte muligheden for flere stærekasser med de andre partier i Folketinget.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil drøfte muligheden for flere stærekasser med de andre partier i Folketinget. Foto: Tina Mortensen TV2 ØST

Projektet har ifølge Vejdirektoratet vist, at effekten på bilisternes hastighed har været størst tæt ved stærekasserne, men der er også målt en effekt både før og efter fartmålerne.  

- Op til en kilometer inden stærekassen begynder vi at tage farten af, og faktisk op til en kilometer efter stærekassen er vi ikke kommet op til den fart, vi havde, inden vi mødte stærekassen første gang. Så de har en god effekt meget længere end bare der, hvor stærekassen står, siger Marianne Steffensen, der er chef for trafiksikkerhed i Vejdirektoratet.

Indtil videre bliver de 20 stærekasser stående, hvor de står. Der vil i 2022 tages politisk stilling til, hvad der videre skal ske med dem, og om vi skal have flere stærekasser i Danmark


Nyhedsoverblik