¨

Socialt udsatte får langdistance-krammer: - Det er det næstbedste, vi kan gøre

Kirkens Korshær har lukket deres varmestuer på grund af faren for coronasmitte. Men de frivillige sørger stadig for uddeling af mad. Her er det Jytte Christiansen og Karin Ditlevsen, begge frivillige i Nykøbing Falster, der sørger for uddeling af pizza. Foto: Maria Mistarz Benzon, Kirkens Korshær

Organisationer og kommuner holder kontakt til de socialt udsatte grupper over telefon for at undgå coronasmitte.

Når brugerne i disse dage ankommer til det sociale værested Café Stevnen i Store Heddinge på Stevns, sidder der et skilt på døren: Vi holder lukket de næste 14 dage.

Den daglige leder af caféen har desuden tilføjet sit private mobilnummer, som man kan ringe til, hvis man akut har brug for at tale med nogen.

Det er det næstbedste, vi kan gøre

Rikke Ackermann, daglig leder af Café Stevnen

- Det er utraditionelt, men det er en sårbar situation, og det er vigtigt for mig, at der er et nummer, for det her er en uvis tid, fortæller Rikke Ackermann, der er daglig leder af Café Stevnen, en café og genbrugsbutik under KFUM's sociale arbejde, hvor der fire gange om ugen bliver serveret mad.

- Det er et lille samfund her, og man skal kunne føle sig tryg. Hele hensigten med at åbne cafeen var jo, at folk skal have et sted, de kan komme, hvis de har brug for et trøstende ord og er kede af det. Vores type borgere har brug for det sociale, at være sammen med andre.

Bekymret for tilbagefald

Borgerne, der kommer i cafeen, er fra sidst i 20´erne og op i 80´erne. De kæmper med akut hjemløshed, misbrug og ensomhed.

- Jeg kan være bekymret for, at nogle får tilbagefald - især blandt misbrugerne. De har ikke brug for utryghed og uvished, rammerne skal være genkendelige. Det er svært for dem at forholde sig til alt det her. De skal kunne skimte et lys og vide, at de er ikke efterladt alene, siger Rikke Ackermann. 

Derfor ringer de frivillige i caféen deres borgere op for lige at høre, hvordan de har det.

- Så får de en langdistance krammer. Det er det næstbedste, vi kan gøre. De skal vide, at vi er her stadig. Vi er lukket ned, men vi er her, siger Rikke Ackermann.

Socialt udsatte borgere som hjemløse, brugere af væresteder og stofmisbrugere i behandling oplever lukkede døre i denne tid.

Kommunerne og de frivillige, der plejer at tage imod dem i caféer og på væresteder, har været nødt til at lukke for deres mødesteder. Mange socialt udsatte har svækket immunforsvar og kroniske sygdomme og skal derfor beskyttes mod coronavirus. 

Det fik lørdag social- og indenrigsminister Astrid Krag (S) til at opfordre kommunerne til stadig at være opmærksomme på den særlige udsathed, der gælder for hjemløse, stofmisbrugere, psykisk syge og brugerne af værestederne. 

Artiklen fortsætter under dette opslag

Kommunerne og organisationerne er stadig opmærksomme. En stor del af den daglige kontakt er der stadig, blot ikke fysisk, men på helt andre måder og mestendels pr. telefon. I socialpsykiatrien i kommunerne er der oprettet telefonlister, og der er åbent for telefonrådgivning. 

Opmærksomme på hinanden

Et eksempel er hotlinen i socialpsykiatrien i Odsherred Kommune, der i øjeblikket ringer en del, og det er også borgerne selv, der bekymrer sig om hinanden:

- Er der nogen, der tænker på Ingrid?, jeg ved, at hun plejer, at have det svært med at komme ud, kan en borger eksempelvis spørge.

- Vores borgere er tit meget opmærksomme på hinanden. De kender hinanden og ved ofte, hvis nogen har et særligt behov, fortæller leder af socialpsykiatrien i Odsherred Kommune, Claus Krants.  

Artiklen fortsætter under billedet. 

Café Stevnen tilbyder udsatte borgere et trygt fællesskab. Men i øjeblikket er der lukket for at undgå smittespredning af corinavirus.  Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Odsherred Kommune har lukket værestederne Bellis i Asnæs, Kik Ind i Vig og Lyspunktet i Nykøbing Sjælland ned for at undgå smitte mellem brugerne.

- Vi er fuldstændig klar over, hvem der kan få det vanskeligt ved at klare sig igennem den her periode, og som det er rigtig svært for, siger Claus Krants og tilføjer:

- Langt de fleste klarer sig med telefonkontakt, men vi har også nogle medarbejdere, der kan køre ud, hvis der er noget, der er helt uudsætteligt, og vi kan mærke, at den er helt gal.

Stærk omsorg blandt borgerne

I Ringsted Kommune har de ansatte også kontakt med deres udsatte borgere.

For selv om Ringsted Dagbehandling for misbrugere, der er i afvænning, og flere kommunale cafeer, er lukket, sørger personalet for at holde kontakt på Facebook og over telefon.

Vores borgere er bekymrede for hinanden og passer på hinanden

Reinhold Schæfer, leder af socialpsykiatrien i Ringsted Kommune 

- Vores fokus er at undgå at sprede smitte. Vi forsøger at klare så meget som muligt pr. telefon. Vi ringer og spørger ind via en spørgeguide, så vi er sikre på, at de er opmærksomme på coronasmitte, og de har al nødvendig information, og vi beder dem om at passe på hinanden, fortæller Reinhold Schæfer, der er leder af socialpsykiatrien i Ringsted og medlem af Sundhedsstyrelsens psykiatriudvalg. 

- Vi prøver at tilskynde vores psykisk sårbare borgere og misbrugere til at netværke i grupper på fire. De skriver så sammen på de sociale medier. Vi vil gerne sikre, at de har en livline.

- I de her pressede tider, bliver vi alle sammen opmærksomme på, hvem der er vores nære. Og vi oplever, at der er stor og stærk omsorg. Vores borgere er bekymrede for hinanden og passer på hinanden, siger Reinhold Schæfer.

De hjemløse her i regionen har også svære tider. Kirkens Korshær har valgt at lukke deres væresteder, men der er stadig uddeling af mad, blandt andet har organisationen indgået en aftale med hungry.dk om at levere pizzaer, som de kan uddele.

Det niver i vores DNA

Hos Kirkens Korshær i Jernbanegade i Nykøbing Falster bliver der uddelt mad tre gange om ugen, nemlig mandag, onsdag og fredag mellem klokken 11.00 og 12.00.

Ud over uddeling af pizza smører de frivillige madpakker, og der bliver uddelt soveposer og varme huer og sokker. Som noget nyt deler Kirkens Korshær nu også powerbanks ud til de hjemløse, som ikke længere kan oplade deres mobiltelefoner.

- Det niver i hele vores DNA, og vi er rigtig kede af, at vi holder lukket. Vi ville gerne have lavet en kreativ løsning, men dels er de hjemløse ofte selv i risikogruppen, og det er mange af vores ildsjæle også, så vi er nødt til det, for at passe på brugerne og på os selv. De mennesker vi har med at gøre er sårbare, fortæller Maria Mistarz Benzon, der er leder af Kirkens Korshærs sociale arbejde på Lolland og Falster.

Artiklen fortsætter under billedet. 

Kirkens Korshær har lukket deres varmestuer. Men der bliver stadig uddelt mad, soveposer, powerbanks og varme sokker, som strikkedamerne her er i gang med at kreere i varmestuen i Nykøbing Falster.   Foto: Eva Højrup - TV2 ØST

Der er dog også tilbud, der ikke bliver lukket ned. Det gælder for Forsorgshjemmet Toften i Slagelse. De har stadig åbent, men med lavere bemanding for at undgå at for mange bliver smittet på én gang, og med ændrede rutiner i hverdagen. 

- Vi har eksempelvis ikke længere buffet, og her er håndsprit og der bliver gjort ekstra rent. Hver anden stol er fjernet i spisestuen for at skabe afstand. Vi får heller ikke længere gæster udefra, fortæller Karen-Marie Heltoft, der er forstander på Toften.

- Også alle vores fællesaktivteter er lagt ned. Vi holder ikke fælles morgenmøde, og beboere er ikke længere med i rengøringen og i køkkentet. Samtidig må der kun være et par stykker af gangen i fælleslokalet.

Artiklen fortsætter under billedet. 

Forsorgshjemmet Toften i Slagelse oplever en ændret hverdag. Alle fællesaktiviteter er aflyst, og der bliver gjort ekstra rent.  Foto: Forsorgshjemmet Toften

Forsorgshjemmet er en selvejende institution under KFUM´s sociale arbejde og har en driftsaftale med Slagelse Kommune. På forsorgshjemmet er der 26 pladser og to natherbergspladser. Beboerne er ofte misbrugere og har psykiatriske lidelser.

- De bliver lidt forvirrrede over, hvad der foregår, og det forsøger vi at forklare. Nogle får det skidt med sådan nogle forandringer, fortæller Karen-Marie Heltoft. 

Flere blandt de 16 ansatte, blandt andet det teknisk administrative personale er sendt hjem på hjemmearbejde, og der bliver arbejdet på at få oprettet et nødberedskab.

- Alle vores hjemmebesøg er skåret helt ned, så vidt muligt foregår alt virtuelt, vi skal være sikre på, at vores personale ikke bliver syge på en gang, siger Karen-Marie Heltoft. 

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App