Skrappe stigninger og kystkørsel - her skal Tour de France køres på Sjælland

2. etape af verdens største cykelløb byder blandt andet på tre bakker i Odsherred Kommune og kørsel over Storebæltsbroen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Kommunerne Holbæk, Odsherred, Kalundborg og Slagelse får næste sommer besøg af verdens største cykelløb, Tour de France. 

Det er netop kommet frem ved præsentationen af løbets tre første etaper, som skal køres i Danmark.

De fire kommuner bliver en del af 2. etape, der køres den 3. juli, en strækning på 199 kilometer, der begynder i Roskilde og slutter i Nyborg.  

Se hele 2. etape her. Artiklen fortsætter under videoen.

 

Grafik: Nick Abildgaard.

Fra startbyen Roskilde pedallerer feltet til Holbæk og videre til Odsherred, hvor rytterne indenfor 25 kilometer passerer bakkerne Asnæs Indelukke, Høve Stræde og Kårup Strandbakker, der igennem tiden har været flittigt brugt i PostNord Danmark Rundt. 

De tre bakker udgør stigninger, hvor der skal køres om point til den prikkede bjergtrøje. 

Mulighed for sidevind på Storebæltsbroen

Efter de strabadser kører feltet til Kalundborg, hvor der for første gang skal spurtes om point til den grønne trøje.

Herfra bevæger rytterne sig ned langs kysten og det vestlige Sjælland og vil på et tidspunkt få udsigt til Storebæltsbroen, som de skal køre over.

Brostrækning er på i alt 18 kilometer og åbner op for kraftig sidevind, der kan skabe ravage i feltet før finalen i målbyen Nyborg.

Artiklen fortsætter under billedet. 

Der er god mulighed for sidevind, når rytterne skal køre på Storebæltsbroen.
Der er god mulighed for sidevind, når rytterne skal køre på Storebæltsbroen. Foto: TV2

- Etaperne er en unik mulighed for at vise Danmark frem for resten af verden, siger Frank Jensen, bestyrelsesformand for Grand Départ Copenhagen Denmark og overborgmester i København ved pressemødet. 

- Det bliver en folkefest, der binder både land og by sammen, siger erhvervsminister Simon Kollerup (S). 

Håber på sidevind

De tre etaper er blevet til efter en grundig kørsel rundt i det danske landskab. På 2. etape kører rytterne skiftevis på brede og smalle veje, og især bakkerne Asnæs Indelukke, Høve Stræde og Kårup Strandbakker får forventningerne i top.

- Her kører vi på nogle af de smalleste veje i Tour de France, som jeg har set i mange år. Det er et spændende og spektakulært område, siger Alex Pedersen, der er direktør for selskabet bag Grand Départ Copenhagen Denmark.

Udover vejene håber arrangørerne også på, at feltet vil køre i vind de cirka 50 kilometer fra Kalundborg ned mod Storebælt.

I forbindelse med etaperne vil veje blive lukket tre til fire timer, før rytterne kommer kørende. 

Alex Pedersen siger på pressemødet, at der ikke er taget en endegyldig beslutning omkring, hvorvidt Storebæltsbroen skal lukkes i begge retninger eller kun i vestgående retning. 

- Vi er i dialog med Transportministeriet, Sund & Bælt og politiet om situationen med Storebæltsbroen, siger han. 

Enkeltstart i København

Både Odsherred og Kalundborg har tidligere meldt ud, at byrådene var klar til at afsætte penge til at få Tour de France til deres kommuner. 

tour_de_france_kalundborg.jpg
Læs også
Dansk Tour de France-start i 2021 - regningen til skatteyderne vokser
tour_de_france_kalundborg.jpg
Læs også
Dansk Tour de France-start i 2021 - regningen til skatteyderne vokser

1. etape er en 13 kilometer lang enkeltstart i det centrale København, mens 3. etape begynder i Vejle og slutter i Sønderborg.


Nyhedsoverblik