Skaber stor debat - dagligvarekæde dropper trykt tilbudsavis

Dagli’Brugsen dropper deres trykte tilbudsavis. Det skaber debat på Facebook, hvor flere lufter bekymring for ældre uden smartphone eller pc.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Fra og med 1. januar vil Dagli’Brugsen ikke længere trykke og omdele en fysisk tilbudsavis ud til landets husstande.

- Det giver ikke mening, at der hvert år bliver trykt 84.000 tons tilbudsaviser i Danmark. Det giver ikke mening, at vi fælder flere end 300.000 træer om året. Og det giver ikke mening, at vi lukker 336.000 tons CO2 ud ved at lave tilbudsaviser, siger Coops topchef, Peter Høgsted, ifølge en pressemeddelelse.

quote Jeg kender mange ældre, som ikke er på nettet. De skal da også have lov til at se de forskellige tilbud

Sonja Sørensen

Coops topchef opfordrer samtidig andre butikker til at følge trop og i et åbent brev til klimaminister Dan Jørgensen (S) tidligere i denne uge argumenterede han for at indføre forbud mod de trykte tilbudsaviser.

Mange ældre er ikke på nettet

Men spørgsmålet om, hvorvidt de fysiske tilbudsaviser fortsat har sin berettigelse skaber stor debat på TV2 ØST’ Facebook-side. Opslaget har i skrivende stund over 170 kommentarer og godt 1.000 reaktioner.

Flere brugere er bekymrede for de ældre borgere, som ikke har smartphone eller computer, og som derfor ikke kan se tilbudsaviserne online.

Dagli' Brugsen i Kettinge
Læs også
Stor dagligvarekæde dropper den trykte tilbudsavis
Dagli' Brugsen i Kettinge
Læs også
Stor dagligvarekæde dropper den trykte tilbudsavis

- Jeg kender mange ældre, som ikke er på nettet. De skal da også have lov til at se de forskellige tilbud. Ikke alle har jo en stor folkepension at nyde godt af, skriver Sonja Sørensen.

- Synes det er nemmere at se i papirreklamer for gamle øjne. Gider da ikke starte computeren hver uge for at kigge efter tilbud, skriver Sanne Harpsøe Larsen.

Ville være ked af at undvære

Der er også nogle, der selv ville være kede af at skulle undvære den ugentlige reklame i postkassen.

- Jeg er rigtig glad for mine tilbudsaviser. De bliver pløjet godt og grundigt igennem hver uge. Det er for mig en bedre måde at sammenligne priser på. Ville blive meget ked af at undvære dem, skriver Hanne Hansen.

Andre kan godt se fornuften i et forbud, men frygter at det vil gå ud over de mennesker, som arbejder med at få produceret og omdelt tilbudsaviserne.

- Jeg er helt enig. Men hvad så med de arme omdelere? Nu får de hverken frisk luft, motion og lommepenge, chaufførerne, ansatte på trykkerierne, de lettiske skovarbejdere? Listen er meget længere over, hvem der bliver berørt, hver gang noget flytter fra virkeligheden og ind på nettet, indskyder Erik M. Andersen.

quote Man kan jo lave en abonnementsordning, så man betaler for de reklamer, man ønsker. Så er der sikkert mange, der pludselig kan finde dem på nettet

Tanja Lange

legetoejsbutik_2.jpg
Læs også
Singledag vinder frem og får danskerne på tilbudsjagt
legetoejsbutik_2.jpg
Læs også
Singledag vinder frem og får danskerne på tilbudsjagt

En god nyhed

Men størstedelen af de brugere, der har deltaget i debatten, kan se en ubetinget fornuft i at sætte en stopper for de trykte papirreklamer.

- Det var den bedste nyhed i år, skriver David Plougsbæk Hoffmann Rabbitts.

- Ja, jeg er enig. Det har for store omkostninger på flere fronter. Endvidere findes tilbudsavisen på nettet. Håber, at besparelsen benyttes til eventuel ansættelse af ungarbejder eller andet godt, skriver Susanne Ewi Kirkeby.

- Det skulle glæde mig, hvis alle butikker holdt op med at bruge disse tilbudsaviser. Jeg har frabedt mig reklamer og aviser og alligevel lander der hver uge et sæt tilbudsaviser, som jeg skal have ulejlighed med at smide i container, skriver Grethe Ellegaard Rasmussen.

Og til sidst er der også nogen, der kommer med supplerende forslag til Coops initiativ:

- Man kan jo lave en abonnementsordning, så man betaler for de reklamer, man ønsker. Så er der sikkert mange, der pludselig kan finde dem på nettet, slutter Tanja Lange.

Som en service til de kunder, der foretrækker at læse ugens tilbud på papir, vil Dagli’Brugsen trykke et mindre antal - cirka 50 per butik - af ugens digitale tilbud på papir, som kan hentes i butikken.


Nyhedsoverblik