Sjællandske landeveje koster færre liv end de fynske og jyske

Uden for hovedstadsregionen er Sjælland med øer det område i Danmark, hvor færrest bliver dræbt på landevejen i ulykker med høj fart.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

På de sjællandske landeveje er antallet af personer, der mister livet i en trafikulykke som følge af høj fart, blandt de laveste i hele landet.

Kun overgået af København og Bornholm er Vest- og Sydsjælland med øer således i top med færrest trafikulykker med dødelig udgang på landevejene. Det viser en opgørelse, som Rådet for Sikker Trafik har lagt frem i forbindelse med en ny kampagne.

quote Bilisterne føler sig trygge på landevejen, og man kan blive lullet ind i en fortælling om, at det plejer at gå godt at køre lidt for stærkt

Michelle Laviolette, seniorprojektleder, Rådet for Sikker Trafik

I perioden 2014 til 2019 blev 401 personer dræbt i ulykker, hvor for høj hastighed var involveret.

Her er det særligt de jyske politikredse, der er hårdt ramt sammenlignet med resten af landet.

I perioden 2014 til 2019 blev 50 personer dræbt i ulykker med høj fart her i regionen, som dækker Sydsjælland og Lolland-Falster samt Midt- og Vestsjællands Politikreds.

Tilsvarende mistede 92 personer livet alene i Midt- og Vestjyllands Politikreds i samme periode som følge af ulykker med høj fart.

Rådet for Sikker Trafik peger på, at man særligt i Jylland finder mange landevejsstrækninger, og at gennemsnitshastigheden ligger over det tilladte.

- Bilisterne føler sig trygge på landevejen, og man kan blive lullet ind i en fortælling om, at det plejer at gå godt at køre lidt for stærkt. Men fysikkens love kan man ikke ophæve, så sker der noget uforudset, har hastigheden helt afgørende betydning for, om det ender med en ulykke, siger Michelle Laviolette seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

For høj fart er ifølge rådet især et problem i kombination med, at der på landevejene er krydsende trafik fra sideveje, mange forskellige typer trafikanter, og at der ikke er autoværn mellem vejbanerne, som forhindrer modkørende biler i at køre frontalt sammen.

Flertal kritiserer fartbøller

Landevejen er den vejtype i Danmark, hvor flest bliver dræbt i trafikken.

Derfor er det afgørende, at de, der kører for stærkt på landevejene, sætter hastigheden ned på det tilladte, for det kan redde mange liv, påpeger Michelle Laviolette:

- De fleste bilister vil heldigvis gerne gøre det rigtige og overholde hastighedsgrænserne. Derfor har det en effekt, når bilisterne ser en vejkantplakat og bliver mindet om at tjekke deres hastighed. Nogle gange er det enkle tiltag som en vejkantplakat, der har en effekt i den virkelige verden, siger hun.

Rådet for Sikker Trafik har sammen med 75 af landets 98 kommuner sat fokus på problemerne med høj fart på vejene med en ny skiltekampagne.
Rådet for Sikker Trafik har sammen med 75 af landets 98 kommuner sat fokus på problemerne med høj fart på vejene med en ny skiltekampagne. Foto: Rådet for Sikker Trafik

Et flertal af danskerne er enige i, at det er uacceptabelt at køre for stærkt i landzonerne.

Tre ud af fire bilister mener nemlig, at det ikke er acceptabelt at køre 100 km/t på landevejsstrækninger, hvor hastighedsgrænsen er 80 km/t. Det viser en undersøgelse foretaget af Epinion i 2020 for Rådet for Sikker Trafik.

- Det er positivt, at så mange tager afstand fra at overskride hastighedsgrænsen, men alligevel sigtede politiet på en enkelt uge i januar omkring 9.600 bilister for at køre for stærkt.

Dræbte i ulykker med for høj fart fordelt på politikredse i perioden 2014-2019