Man skal smede, mens jernet er varmt.
Sådan lyder det gamle ordsprog, og hvis det skal overføres til nutiden, så smeder Mads Váczy Kragh, direktør i erhvervsorganisationen Erhvervshus Sjælland, og resten af kollegaerne for fuld kraft.
Vi ser særligt et potentiale for udenlandske virksomheder, der skal placere deres virksomhed i Nordeuropa
For lige nu oplever erhvervsparkerne langs motorvejene på Sjælland og øerne en massiv interesse fra virksomheder, der ønsker at etablere sig i takt med, åbningen af Femern-tunnelen i 2029 rykker nærmere.
Det giver en række logistiske fordele, når transporttiden mellem København og Hamborg bliver kortere, og det har flere udenlandske virksomheder også opdaget.
Men det kan ifølge Mads Váczy Kragh være besværligt for dem at danne sig et overblik af regionens mulige erhvervsparker og etablere sig i regionen.
Derfor søsætter erhvervsorganisationen inden længe et digitalt overblik særligt rettet mod udenlandske virksomheder i håbet om at tiltrække nye arbejdspladser.
- Vi ser særligt et potentiale for udenlandske virksomheder, der skal placere deres virksomhed i Nordeuropa. Tidligere handlede det om at ligge så tæt på København som muligt, siger Mads Váczy Kragh.
- Men nu kan du lægge dig mellem København og Hamborg med ret kort afstand, og så bliver Region Sjælland væsentligt mere interessant, og det momentum skal vi gribe med optimal synlighed, tilføjer han.
Vil mindske sagsomkostninger
Helt konkret samler erhvervsorganisationen en række relevante informationer, som potentielle virksomheder ellers selv skulle bruge penge på at indsamle og oversætte.
- Vores fokus er, at man kan få et totaloverblik for Region Sjælland, hvor det er velegnet at placere sig som virksomhed.
- Hvis du nu er en tysk virksomhed, der står og kigger ind på Region Sjælland, så har du som udgangspunkt ikke særlig meget viden om området, så det kan være tilfældigt, hvor du placerer dig, og din søgeomkostning kan være stor, siger Mads Váczy Kragh og fortsætter:
- Med sådan et overblik kan vi hurtigt drive virksomheder til regionen, og hvis der for eksempel er et område med særligt fokus på grøn energi, så kan virksomhederne starte med at afsøge de områder. På den måde kan vi gøre søgeomkostningerne mindre for virksomhederne og gøre det mere transparent.
Der er på nuværende tidspunkt ikke fastlagt nogen dato for, hvornår overbliksportalen lanceres.